Tetamu yang sentiasa memeriahkan laman saya..TQ

Thursday, July 30, 2015

huhuhuhuuuu

Pernah kah awak rasa dah penat sgt2...
Tak larat nak hela nafas dah.
Tak mau teruskan langkah,
Nak berhenti di sini saja.
Tamat jam ni jugak.
Pernah kah awak rasa putus asa
Rasa begitu sunyi, begitu sepi
Rasa tak diambil peduli
Rasa menumpang di tapak kaki
Rasa tidak disayangi,
Rasa nak meraung pecah dada.
Bila kehidupan hilang makna
Mimpi lebih indah dari realiti
Bila setan menguasai hati..
Iblis menjajah minda waras
Hanya iman yg mampu mengubat rajuk.
Hanya keimanan saja penyelamat diri.
Astaqfirullah.

Tuesday, July 28, 2015

Tidak apa


Kata2 lebih tajam dari pedang.
Luka ini makin menanah dari dalam

Monday, July 27, 2015

Duit lagiii

Tengah memandu, kereta tiba2 buat hal.
Stering jam dan enjin mati.
Tengah2 roundabout.
Panic.
Nasib baik tak di rempuh.
Nasib baik sempat ke tepi dan berhenti di satu sudut selamat.
Pas tu what to do?
Buta kayu pasal kereta.
Call minta bantuan.
Tu jer yang pandai buat.
Panas, berpeluh kecik, berpeluh besar.
Hati lagi panas.
Benci tol.
Kereta adalah anggota badan.
Seperti kaki dan tangan.
Bila tak ada kereta, segala kerja tergendala
Susah.
Wahai kereta, nasib baik aku duit tak banyak
Kalau duit berkepuk, aku campak kau dlm sungai,
Beli yg baru...
Tak kira la byk mana pun budi mu,
Aku nyampah dgn peel mu.
Tu baru kereta, orang pun kalau aku dah nyampah,
Aku campak juga...
Tapi ikut sejarah lah, tak pernah campak orang lagi...
Di campak orang tu pernah...
Sentiasa begitu,layak nya hanya di telapak kaki...
Ish, lari tajuk nih...
Ok, kembali bab kereta.
Nothing to say anymore.
Sedia duit la...
Huhuhuhhhuuu.....
Mr Pomen, hutang boleh?


Sunday, July 26, 2015

Dah habis beraya?

Lepas raya yang ketara...
Lemak banyak terkumpul tang sini, tang sini, tang sini...
Duit tak banyak berbaki..
Berbaki tu kira ok la,
Ada juga yang beraya sakan, lepas raya baru tau susah nya nak tunggu hari gaji seterusnya...
Tu la, beraya tak ingat yang lepas raya nak hidup lagi.
Bagi yang dah mula berpuasa enam tu Alhamdullilah, eluk la tu.
Saya ada enam hari saja lagi.......

Tuesday, July 21, 2015

Teman dari bangku sekolah

Teman sejati hadiahkan gelak tawa di waktu duka bersarang di hati.
Terima kasih.
Atas segala moral support.
Segala doa
Setiap titik tangisan yg tumpah bersama
Amat beharga.
Hari ni kau ajar ku tertawa
Kau ajar ku melupakan stress buat seketika.
Biar sekejap cuma
Aku menghargai nya.

Sunday, July 19, 2015

Dah habis ke raya?

Aidilfitri ke3
Macam biasa, macam tahun2 sudah.
Barangan tanpa tuan bersepah.
Dari hari pertama harta karun ditemui di segenap penjuru.
Hset
Cermin mata
Kerongsang
Towel
Stokin
Kasut baby
Sampul duit berisi
Sampul duit kosong x kira lah.
Siapa punya?
Siapa lagi kalau bukan milik suku sakat, kaum kerabat yg berkunjung.
Asyik beraya, berebut toilet utk wuduk,
Bilik solat yg sempit,
Salin baju anak
Mandikan anak
Tidurkan anak
Last last bercupak harta karun yg perlu saya lelong.
Nasib baik yg tinggal anak dah datang ambik.
Tinggaal secara sengaja tu, biasa la
Mak bapak ada 10 rumah lagi nak beraya, anak dah buat perangai,
Maka tinggal saja dgn aunty yer..
Jap jer, jap jer tu maksud malam nanti la baru dtg collect.
Takper...Mood raya kumpul ramai2 setahun sekali
Hati mau baik

Thursday, July 16, 2015

Gendang silat dah berbunyi...

Tak cukup 2 tangan hari ni..
Dalam tak beraya sakan pun,
Ada benda perlu dibuat juga.
Masak wajib masak.
Juadah raya wajib ada untuk anak negeri.
Semua masak sendiri.
Tak pernah tempah.
Sedap tak sedap dah 33 tahun duk bersilat di dapur.
Ketupat, rendang, sate, kuah kacang,
Nasi dagang.
Resipi di hujung jari.
Tu menu utk makan pagi bila keluarga berkumpul.
Untuk tengahari sup , goreng gorengan, sambal tumis dan sebagainya.
Semua kena ready terhidang.
Tak kira dessert lagi...Hmmm.
Rasa2 kalau ada 6 tangan pun tak cukup.
Tapi Alhamdullilah Tuhan beri saya kesihatan yg baik.
Saya boleh masak dari pagi sampai ke esuk pagi.
Dasyat kan?
Tak tido?
Tak.
Tak ngantuk?
Ngantuk jugak tapi puas.
Tengok baka keturunan, suku sakat, anak beranak saya makan, saya seronok.
Berbaloi, tak pernah tak habis.
Ni jam 6 setengah pagi.
Dah nak mula bersilat di dapur lh ni.
Hari ni saya ada 6 tangan.
4 lagi dah tido balik selepas subuh.
Weiiii....Bangunnn!!
Meh bantu mummy kat dapur.

Dia beraya d sana, saya d sini.

Apa yg membuatkan raya best?
Makanan nya kah?
Berjaya menjalani ibadah puasa sebulan Ramadhan kah?
Jumpa sanak saudara kah?
Berkumpul ramai ramai kah?
Main bunga api kah?
Dapat duit raya kah?
 Balik kampung kah?

Raya tahun ni tak best, tak lengkap rasanya.
Anak menantu dan cucu tak pulang beraya.
Huhuhuhuuuuu.....!
Saya tak benarkn dia pulang sbb dia dah sarat .
Buatnya tersakit perut nak beranak dalam jem, camna?.
Takperlah demi keselamatan mereka, saya akur.
Semoga mereka baik2 saja di hari lebaran nanti.
Hati ibu mana yang tidak rindu?
Tapi saya tak boleh pentingkan diri sendiri,
Kena sabar
 x lama lagi, mungkin esuk, mungkin lusa..
Ahli keluarga baru bakal menjelma...
Raya kurang best tak per.
Demi bakal cucu.
On the way, coming soon insyaAllah.

Monday, July 13, 2015

Tahun ke3 Ja tak beraya.

Hari baik bulan baik.
Simpan duka.
Senyum.
Pamirkan yang baik baik sahaja.
Cuba.
Pejam mata
Jangan tengok senarai bahagia orang lain.
Pekakkan telinga
Jangan dengar cerita cinta berbunga bunga.
Jangan
Meski pun di kiri kanan orang memungut tuah dan berkat
biarkan...
Teruskan mengheret langkah
Bertapak di bumi nyata
Tak perlu bermimpi kerana mimpi sudah tamat.
Esuk raya bakal menjelma.
Damai lah duhai hati biarpun
hanya seketika.
Beraya setahun sekali, kesian anak2 kalau semangat beraya mereka
saya musnahkan dengan linangan air mata.
Senyum.
Saya cuba sembunyikan rasa.
Ja....
Kita dah nak raya...

Sunday, July 12, 2015

Kerisauan pre raya

Segala benda mahal.
Mahal pun ada keperluan raya yg kena beli jugak.
Wajib beli gitu.
Yang sunat2 memang dah tolak tepi, tak beli.
Mahal macam mana pun,
Tak kan la tak masak2 apa2 untuk jamu sedara yg berkunjung.
Tak kan la tak beli pakaian baru buat anak anak.
Tak kan la tak hulur sampul duit.
Tak kan tak ziarah sedara hanya kerana minyak kereta mahal.
Mau tak mau, berbelanja juga cuma berhemah
Tahun ni no bunga api k
(Anis kata kalau x ada bunga api mcm tak raya)
No pelita pelita
No lampu lip lap ketupat
No pre raya bbq
No no no....
Itu semua membazir.
Kita beraya seadanya.




Wednesday, July 8, 2015

Biarlah.

Minggu pertama puasa,
naik penimbang berat nya dot dot dot.
Minggu kedua dot dot dot campur 200 grm.
Berat air kot...
Minggu ke 3 Ramadhan 2015,
timbang lagi..tambah lagi 100grm.
Baru lepas berbuka , perut penuh kot.
Tadi timbang sebelum berbuka
Wahhh...meriah kenaikan berat badan nih.
Bagai di pam pam.
Saya berdiri depan cermin
tilik bahagian depan..dasyat,
pusing bahagian sisi...menakutkan
tilik belakang...komfirm gemuk!
Cukup, package yg lengkap.
Tua, hodoh dan gemuk.
Adakah saya risau?
Nehe...nehe, kata kajol.
Adakah saya nak diet?
Nak.
Bila?
Esuk esuk laaa...
Awak rasa saya perlu kuruskan badan saya ke tidak?
Tak yah?
TQ. Betul sangat tu.

Saturday, July 4, 2015

Kerang

Haah, apa?
Rm10 sekilo?
Biar betul.
Tahun lepas2 rm1.50 sekilo.
Tak melebihi rm3.00.
Tak pernah.
Nampak gayanya, terpaksa makan dgn kulitnya sekali ni,
sayang nak buang kulit.
Apa sebab mahal sangat ni?


Wednesday, July 1, 2015

poso2 ni bekeng weiii

Jangan cakap macam tu..
Tak baik tau..
Awak tak kenal saya oleh itu saya maafkan awak..
Tak kenal maka tak cinta kannn
Tak apa, tak payah cinta pun, cukup sekadar tidak benci..
Saya ni payah nak benci orang, tak pernah benci siapa2 pun
Marah ada lah.
Tak sama marah dengan benci.
Bab marah tu hari2 marah pun boleh
Gelegak darah...
Tapi setakat marah saja, tak upah orang bunuh pun.
Tak usik, tak jentik, tak apa2kan orang pun.
TAPI.........
Hari ni hot tahap gaban nih!
Ada ke patut awak cakap......
"eluk la berulang ke toilet, kurus sikit nanti"
Hamboiiii......
bukan nya nak belas simpati.
YaAllah, ya Tuhan ku...
Kena kat dia tau la macam mana sakitnya kena food poisoning.
Terima kasih doktor.



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...