Tetamu yang sentiasa memeriahkan laman saya..TQ

Monday, January 2, 2017

Kalah Mat Jenin.

Setiap kali mata tak nak lena dan saya di landa kebosanan,
 mula la saya buat kerja tak berfaedah.
Sangat tak berfaedah.
Berangan.
Hari ni otak saya duk bayangkan yg mustahil.
Kaya.
Kalaulah saya kaya, sekaya Pak Arab tokey minyak di timur tengah...
Kalau lah kuasa beli saya limitless.
Apa yang saya nak beli untuk diri sendiri?
Tak mau cerita pasal buat kebajikan ke, derma ke..
Tak payah nak suruh org puji.
Nama pun angan2..
Biarkan otak bebas buat keputusan.
Ya, untuk diri sendiri, apa yang saya nak tapi di alam nyata ni memang mustahil saya akan dapat..
Agak2 apa yer...?
Jap pikir dulu...
Ok..wahai otak yg dipenuhi khayalan,
Untuk saya habiskan baki nyawa nanti..
Saya rasa saya nak sebuah rumah kecik tapi lengkap.
Tanpa bilik tapi tersusun cantik.
Satu ruang besar yg memuatkan semua aktiviti.
Ada ruang lepak, selesa dan segala kemudahan ada tersedia.
 ada katil yg selesa bersebelahan dgn ruang solat dan tempat berwudhuk,
Ada tandas yg mengikut citarasa saya
ada ruang dapur dan ruang makan di satu penjuru
Anjung luas, ada buai seperti katil untuk lena sejenak di petang hari.
Dinding rumah ni adalah pintu sorong kaca tanpa grill, biar luas pemandangan.
Biar dari rumah anak2, mereka boleh pantau keadaan saya.
Mana tau tiba2 terbaring kaku sorang sorang.
Dari luar dah boleh nampak.
Tidak perlu berselindung di balik dinding batu.
Langsir sekadar menutupi pandangan luar jika perlu sekali sekala.
Jika tak perlu saya nak bukak semua pintu kaca.
Biar udara beredar, cahaya mentari menjilat lantai
Saya mampu saksikan lebat hujan dan bintang di dada malam.
Rumah ni berada di antara rumah2 lain yg di huni anak2.
Ada sumber air semulajadi,anak sungai dalam taman persis taman firdausi.
Ada binatang peliharaan dan kicauan burung2 peliharaan.
Walau pagar tinggi, di luar nya ada serba serbi.
Klinik, kedai, masjid, pasar, pusat2 riadah dan perpustakaan.
Jiran?
Ada jiran. Perlu juga jiran.
Mati nanti perlu juga orang uruskan.
Kira jiran tu kawan ke masjid dan kelas2 mengaji quran.
Tanah kubur pun perlu dekat jugak.
Kannnn..?
Kalau saya sihat berpanjangan, saya perlu ada kereta untuk selesaikan urusan saya.
Perlu ada pembantu juga untuk membolehkan saya rehat dan beribadah .
Anak menantu dan cucu ada berdekatan itu membahagiakan.
Tapi bila ada ruang sendiri, mereka dan saya masing2 ada privesy.
Berapa juta nih?
Nak kena beli tanah se ekar dua dulu.
Bina rumah anak2 dan rumah idaman saya di situ.
Haduhh...tak pasal2 menyiksa otak nih!
Mata jeling jam dinding.
Dah pukul 2 pagi.
Padan la berangan angan tahap x masuk akal.
Dah la. Cukup!
Nak tutup suiz angan angan.
Nak ambil wudhuk. Nak solat tahajjud.
Nak tadah tangan dan berdoa semoga Tuhan ampuni dosa2 saya.
Cukuplah dgn apa yg dah ada,
Syukur Alhamdullilah.





No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...