Tetamu yang sentiasa memeriahkan laman saya..TQ

Thursday, May 13, 2021

Puisi2 raya ku.

 1. Ya mak, saya faham.


Assalamualaikum mak.

Mak masak juadah apa untuk esuk?

Ketupat mak sedap.

Lemang mak lemak.


Mak..

Esukmak pakai lah baju baru tu.

Baju kita warna serupa

Walau berpisah jarak,

Kita sedondon juga


Mak o mak,

Selamat hari raya

Maaf zahir batin

Cucu2 mak kirim rindu

Mak jaga diri tau

Jangan lupa makan ubat

Jangan makan manis2 banyak sangat.

InsyaAllah mak,

tahun depan kita beraya bersama

Macam biasa


Makk ooo makk..

Mak bisu dalam talian.

Senyap yang panjang

Diam

Lama.

Sayup sayup suara mak memanah telinga

"Entah tahun depan mak dah tiada"


Tiba tiba aku hilang suara.


2. Aidilfitri kali ni


Maaf,

Esuk aku tak dapat menziarahi mu

Macam selalu.

Telah ku bungkus sepi rindu seorang balu

Mau ku usung ke pusara mu

Mau ku kongsi cerita anak cucu 

di tepi nisan beku itu

Kongsi sepi hati dan air mata ku.

Seperti selalu.

Seperti selalu.

Tapi langkah terhenti

Redha dengan arahan

Sabar menahan kemahuan

Langkah ke pusara mu terhalang.

Aku akur walau terkilan.

Wahai yang sentiasa dekat di hati 

esuk jangan kamu tunggu hadir ku

Tenang lah kau di situ

Doa ku di sejadah ini

Tidak pernah bernoktah.

Esuk pun doa buat mu tetap begini.

Selama nya begini

Maaf suami ku

Esuk tiasa Aidilfitri di pusara mu.


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...