Tetamu yang sentiasa memeriahkan laman saya..TQ

Wednesday, July 31, 2019

Banyak sungguh soalan.




Hari ni hari menjawap soalan.
Tak ada apa nak disorokkan pun.
Kenapa nak sorok?
Ni bukti saya ikhlas, segala nya yg benar.
Terima kasih kerana bertanya.




Betul, ini lah saya yg terkini.
Mereka panggil saya Hani, Nie, Ning, Mummy, Kaklong, 
Ciksu, Toksu, Ciknin, Toknin, Kaknie, Aunty, Ticer.
Setiap panggilan itu ada tempat tertentu di hati saya.
Saya seorang wanita di usia 58+, dua bulan lagi 59 lah.
Dah tua dan sentiasa menerima tua itu seadanya.
Saya pesara guru.
Bersara atas pilihan, dah lama dah bersara.
Saya seorang ibu pada 5 orang cahayamata.
Seorang mertua pada 3 menantu
Seorang nenek pada 6 cucu.
Ya, saya seorang balu yg kematian suami setahun lepas.
Adik beradik dan ipar duai saya ramai.
Anak2 saudara tak cukup jari nak kira.
Belum kira cucu sedara lagi.
Ramai.
Keluarga saya besar. Sangat besar.
(Saiz pun besar besar...hehehe, jgn marah nanti kena jual)
Saya sayang setiap orang dalam keluarga besar ni.
Mereka lah sokongan moral dan penguat semangat saya.

Hobby?
Saya mewarisi bakat seni dari arwah ayah saya.
Maka kegemaran saya berkarya dan arts/craft.
Saya suka benda2 cantik, kemas dan ada nilai seni.

Personaliti?
Saya ni pemalu bagi orang yg tak rapat dgn saya.
Saya tak reti nak break the ice.
Kadang tu orang anggap saya sombong, tu kalau belum kenal lah.
Bagi yg mengenali saya tau saya ni kuat gelak, suka melawak. 
Outgoing and bubbly.
Saya berkawan dgn semua orang yang nak berkawan dgn saya.
Tak pilih bulu.
Laki perempuan tak kisah, janji menghormati status persahabatan.
Saya suka makan.
Tapi sekarang dah kena pilih makanan.
Dah tua2 ni kena jaga.
Demi kesihatan.
Suka masak. Sangat2 suka.
Lagi suka masak kalau ada yg makan.
Suka jamu orang sekeliling.
Suka ajak orang makan.

Kelemahan saya?
Banyak. Teramat banyak.
Saya pemboros.
Nak, saya beli tanpa fikir panjang.
Saya rasa saya ada sedikit ciri OCD kot.
Semua benda saya nak kemas dan teratur.
Anak cucu paham sgt cuma kadang2 tak larat nak keep up dgn saya.
Siang malam saya mengemas, dari muda sampai ke tua.
Tak puas hati kalau org lain buat, mesti nak baiki jugak.
Nak betulkan jugak.
Saya kuat membebel, tau tu tapi dah saya macam tu...hehehe
Banyak la kekurangan saya kalau saya nak senaraikan tak kan habis.
Tapi saya rasa kelemahan dan kekurangan saya yg paling ketara ialah
Saya mudah percayakan orang maka acaplah saya ditipu.
Kesiankan orang tak bertempat. 
Tapi jangan tak tau, 
Saya payah nak lupakan perkara2 yg pernah melukakan hati saya.
Pendendam? Mungkin.
Saya maafkan tapi tak lupa sampai mati.

Apa lagi nak tanya?
Saya orang biasa biasa.
Tak berpangkat atau berharta.
Kuli gomen yg hanya mengharapkan pencen.
Harta yg ada hanya lah anak anak.

Impian saya?
Tak ada impian dah.
Go with the flow.
Menerima ketentuan dari Tuhan dgn redha.
Dah byk sgt dah ujian dan dugaan yg saya lalui,
malas dah nak bermimpi mimpi ni.
Buat frust jer.
Lebih baik begini.
Hadapi segalanya dengan sabar dan tenang.
Cuba.
Masih mencuba.
Ok, dah kenal saya kan?
Ke ada lagi persoalan?

Lupa pulak...
For your information...
Saya menulis di blog hanya suka suka.
Dairi kehidupan saya.
Terima kasih kepada yg sentiasa ikuti perkembangan saya.
Tak ada niat lain selain untuk kongsi pengalaman hidup.
Di sini ada saya dan keikhlasan saya.
Terimalah saya dan penulisan saya seadanya.
Wassalamualaikum.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...