Tetamu yang sentiasa memeriahkan laman saya..TQ

Sunday, July 2, 2023

Mertua vs menantu.

 


Baru baru ni balik jengokToktua di kampung. Entah apa saja la toktuaku ini. Ada jer aktiviti yg dia nak buat. 40 ekor ayam? What? Dia nak masak 40 ekor ayam sorang2? (Ada la geng dia sorang dua datang bantu)

Saya sah dah takleh bantu. Balik pun sekejap saja ni. Maklum la menantu stail lorat gaduh sokmo.Sorry Ma dehh...

Dalam sibuk ya amat tu pun sempat lagi dia tazkirah pasal kesihatan. Dia tau saya uzur kebelakangan ni.

Sempat lagi dia duk belek pokok bunga telang. Nak bagi benih supaya saya tanam.

"Nanti boleh kutip bunga buat minuman utk cegah mcm2 penyakit" Itu kata Ma. Hadoi Ma, saya ni x berapa rajin dah nak bercucuk tanam. Jari kebas la Ma. Kebas campur malas. Kalau nak bunga tu lebih mudah saya ambik dari pohon Ma saja. Kan Ma?

Saya tabik la dgn rajin nya toktua saya ni.

Ma, nak tanya sikit...Tak tau penat ke Ma?

Tengok tu..terbongkok bongkok duk kutip bunga telang nak bagi menantu tanam. Menantu takut pacat, takut nak masuk dekat..Ni orang panggil 'Toktua mithali menantu kurang mithali' ni.



No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...