Tetamu yang sentiasa memeriahkan laman saya..TQ

Friday, December 24, 2010

Masa menentukan segalanya

Ini bukan rumah nenek saya.
Ini istana nenek saya.
Mungkin bagi orang lain ini hanya lah sebuah dari beribu buah rumah lama yang tak ada nilai sejarah pun.
Tapi bagi nenek saya ini lah syurga..
Di sini lah dunia dia.
Sekarang nenek dah uzur.
Mak Long yang jaga nenek pun dah uzur jugak.
Kebetulan mak yang lebih sihat dari mak long bawa nenek balik ke rumah mak.
Selalunya nenek keberatan nak tinggalkan rumah dia ni.
KAlau datang tinggal dgn mak pun sekejap saja.
Bila dia teringatkan rumah dia, jam tu jugak dia nak balik.
Kadang2 orang tua boleh jadi macam budak kecik.
Dah tak boleh di pujuk2 lagi.
Tapi kali ni nenek dah tersangat uzur.
Kesian jugak tengok Mak Long yang terketar ketar(Parkinson) nak urus diri sendiri pun tak larat, ni kan nak jaga nenek.
Bukan mak saya tak nak jaga nenek,dah berbuih mulut mak ajak nenek tinggal dgn dia,
Uncle2 saya pun memang menerima kehadiran mak di rumah mereka bila2 masa saja.
tapi nenek berkeras tak nak tinggalkan rumah lama dia tu.
Yer lah, kita masih belum sampai ke era tu sedap la kita ngata.
Kita nanti macam tu jugak.
Pagi ni saya duduk di ruang keluarga di rumah saya.
Bertanya pada diri sendiri,
kalaulah nanti saya dah tua,
anak2 jemput tinggal bersama mereka,
nak ke saya?
Sanggup ke saya?
Mungkin payah juga nak saya usung segala kenangan ke rumah anak2
Mungkin sarat sangat himpunan sejarah yang saya kumpul di sini.
Dinding ini Saksi suka duka saya dan menadah setiap titik air mata saya.
Gelak tawa saya telah saya bingkaikan di setiap ruang.
Bumbung ini lah yang memayungi keluarga saya dari panas dan hujan.
Mampu kah saya berpaling ke arah lain..
Kecuali lah ajal yang menjemput saya.
Entah lah, nenek saya yang lebih tau bagaimana rasanya..
Kan nek???

1 comment:

maiyah said...

nenek sy dah xde huhuu.. rindu kampung masa kecik2 slalu main ngan lembu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...