Tetamu yang sentiasa memeriahkan laman saya..TQ

Saturday, June 10, 2017

Budak dua ni..

Budak berdua ni,
Bukan selalu ada di sini.
Berkala saja datang nya.
Bila mereka ada,
Semua nya berubah.
Kucing pun dapat tau kehadiran mereka.
(Kucing2 menyorok jauh jauh...elak pertembungan yg mungkin berbahaya bagi perahu2 kecil)
Rabbit suka..kenyang nya berganda.
Habisla sayur dalam peti ais, tau2 nak goreng carrot, kubis atau sawi semua dah x ada.
Burung Suncore bising melayan jari2 kecik yg duk kuis kaki, gosok kepala dan suap makanan.
Burung hantu lenguh kepala berpusing pusing mengikuti pergerakan budak dua ni.
Tu baru haiwan peliharaan, belum lagi rakyat jelata.
Masa budak berdua ni ada,
Jangan terkejut kalau tengok pak sedara yg dah besar giant tertiarap sambung lego yg pecah.
Mak sedara jadi tukang suap nasi.Tukang layan.
Mak sedara suap semulut ke mulut anak sedara, dua mulut ke mulut sendiri.
Siapa urus waktu mandi? Mak sedara sorang lagi. Mujur lah ada pembantu.
Atok tidak tidor petang kalau budak dua ni ada.
Atok duduk tgok cerita boboboi, Upin ipin dan channel astro yg bermula dgn nombor 6.
Atuk layan soalan mereka macam lah Atuk ni encyclopedia, serba tau.
Nenek hanya jadi kaunter aduan.
Adu lah macam2..nenek layan.
Sekejap sekejap nenek masuk dapur.
Perut budak tu tak ada masa kosong, penuh berisi.
Perut orang lain pun tumpang buncit juga.
Belum tengahari nurse yg jaga mummy mereka dah tutup pintu, dah pasang aircond.
Awal no entry tergantung di pintu.
Hehehehe....tau kenapa?
Selagi pintu terbukak selagi tu lah mereka masuk ganggu nurse buat kerja.
Seribu satu soalan memenuhkan telinga nurse, kesian nurse.
Ok lah budak2 nanti mummy kamu dah siap di urus baru kamu boleh masuk semula k.
Atau pun tunggu shift nenek jaga mummy kamu, boleh saja masuk, takapa tunggu petang saja.
Hanya seorang saja yg tidak berubah samaada budak berdua ni ada atau pun tak ada.
Mummy kamu.
Mummy kamu diam bisu begitu juga.
Tapi kita tidak tau, entah2 dia dapat merasakan kehadiran putera berdua.
Tebal kasih bonda terpenjara dalam dada
Pasti begitu.
Sayang ibunda mengalir dalam darah kamu berdua.
Sampai bila bila, ingat tu.
Imaad dan Iyaad...
Setiap kali kamu datang bermalam di sini,
Kamu punggah mainan kamu dan bermain di hujung katil sakit itu.
Kamu nak makan minum di sisi mummy kamu
Malah kamu acap terlelap berkongsi ruang di bilik itu.
Biarpun kamu tidak merasai lembut halus belaian ibu,
Cukup lah kamu bernafas dalam udara yg sama di sini
Cukup lah kamu terhidu harum bedak di badan ibu
Cukup lah kamu dapat menatap wajah dia yg pernah berkongsi nyawa dgn kamu.
Cukup bersyukur kerana kamu masih ada dia hari ni.
Esuk usah di fikir, kita serah pada Tuhan.
Kita bahagia lah seadanya selagi dia masih ada.
Budak berdua ni
Bila dia ada di sini
Segalanya berubah.
Bila daddy bawa mereka pulang.
Rumah ini sepi dan seperti kurang oxygen.
Ternanti nanti bilalah loceng pagar akan berbunyi.
Akan terdengarlah suara...
"Atokkkkk.....mana atok?"
Dan kucing2 pun bertempiaran menyelamatkan diri.



1 comment:

Kakcik Nur said...

Sudah besar merka berdua dan tergambar keakraban mereka...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...