Tetamu yang sentiasa memeriahkan laman saya..TQ

Thursday, June 1, 2017

Hantu kena rantai


Saya masih ingat satu ketika dulu.
Waktu tu saya sekolah rendah.
Bulan puasa, kisah solat terawikh.
Dulu, mana ada masjid telipot, yg ada hanya sebuah musolla berdekatan rumah saya.
Di situ lah kami solat terawikh.
Jalan kaki saja sbb memang tak jauh cuma ada kawasan jalan agak gelap kena guna lampu suluh.
Saya ni memang agak nakal masa kecik dulu.
Kalau saya rasa nak balik, saya balik walau terawikh belum habis.
Saya jalan kaki sorang2 dalam kesuraman lampu jalan kampung.
Ayah larang saya mana dengar,' degil jak budok' kata orang.
Nak dijadikan cerita,
Satu malam tu sewaktu saya melenggang balik sorang sorang,
Saya dengar macam ada bunyi sesuatu di heret di belakang saya.
Saya percepatkan langkah.
Takut mula terasa.
Makin lama makin dekat bunyi heretan tu.
Saya tak pandang belakang dah, laju buka langkah pecut.
Oleh kerana lari lintang pukang, selipar saya tercabut.
Mau nya saya pungut selipar tu...tobat takut nak berenti.
Maka saya sampai rumah berkaki ayam, kotor dan sakit2 tapak kaki.
Esuk baru saya pergi ambik selipar yg tergolek di tepi jalan.
Bila saya cerita kat ayah, ayah gelak.
Padan muka saya tak nak dengar orang larang.
Sampai sekarang saya tak tau apa yg mengekori saya.
Hantu kah? Orang saja nak usik saya kah?
Zaman tu mana ada orang culik orang atau apa apakan orang.
Biarlah, tak penting siapa atau hantu mana yg mengekori saya tu.
Tapi dia berjaya buat saya tunggu sampai habis terawikh semenjak kejadian tu.
Terima kasih lah wahai hantu.
Ada ke hantu di bulan puasa?
Bukan dah kena rantai ?
Yang terawikh separuh jalan tu lebih hantu dari hantu kot.
Hadoii...tua2 ni tgok budak2 nakal dalam hati berkata...
Been there, done that.

2 comments:

lia ummiirfan said...

Hehe. Betul tu. Buat 8 rakaat je. Pastu tunggu kat masjid sampai orang lain abes solat. takut nak balik rumah gelap-gelap.

Ibu n Abah said...

Hihihihihi
Sama dgn cerita saya masa kecil.
Dlm pada percaya hantu kena ikat di bulan ramadhan... bila di momok momokkan dgn kawan sebaya... masih ada takut jugak.
Suka ayat
Been there ...done that

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...