Tetamu yang sentiasa memeriahkan laman saya..TQ

Monday, July 31, 2017

Otak tak tenang hari ni

Kalau saya kata saya sentiasa bernasib malang,
Ramai lah yg akan kecam saya.
Maka ada lah yg akan kata saya ni jahil tak tebal iman.
Ada yg akan kata saya ni tidak redha dgn dugaan2 dari Allah.
Ada yg kata saya tak tau bersyukur.
Katalah....tuduhlah...
Saya hanya mampu berdoa semoga kamu semua lebih bahagia
Lebih bertuah
Lebih kuat dan tebal iman dari saya.
Sesiapa pun berhak bersuara..
Silakan beri pandangan.
Tapi sebelum tu pastikan kamu berada bersama saya disetiap hela nafas saya.
Pastikan kamu pernah menyaksikan dgn mata kepala bagaimana saya membesar, menjadi dewasa, menjadi tua dan menjadi saya hari ini.
Amat mudah menghukum dan lebih mudah untuk berkata kata tanpa merasa.
Betul lah, saya tidak nafikan..
Sepanjang usia ada gelak tawa, ada juga saat2 yg membahagiakan.
Tipulah kalau saya menidakkan segala kemanisan hidup yg pernah saya kecapi.
Cuma kekadang tu, bila saya ulangtayang segala pengalaman hidup,
Banyak sungguh pahit getir yg saya alami.
Sakit sungguh mengharungi ranjau duri kehidupan.
Rintangan demi rintangan.
Kalah, tewas dan gagal dah jadi mcm makanan.
Mahal sungguh harga kasih sayang.
Harapan dan doa tiris berpanjangan.
Banyak sungguh air mata saya yg telah tumpah , masih tumpah entah sampai bila nak berhenti tumpah...
Acap sungguh saya dilukai, hati entah berapa kali remuk.
Tapi dalam pada itu, saya masih lagi bersyukur..
Bersyukur kerana masih lagi mampu melangkah ke depan.
Masih mampu senyum.
Masih mampu kekal waras.
Masih mampu sujud dan berdoa semoga segalanya akan dipermudahkan juga akhir nya.
Kenapa saya menulis begini hari ni?
Tadi otak sangat2 berserabut.
Ni dah ok sikit dah..
Tu pasal meluahkan di sini bukan di bahu orang lain..
Ok, bye dulu lah, sekarang tiba masa nak mengadap Dia yang lebih memahami.
Allah hu Akhbar, hanya kamu tempat ku mengadu.

6 comments:

AimNub Haris said...

begitulah kehidupan, Allah sedang memberi lagi dan lagi supaya kita menjadi penuh berisi dengan pengalaman dan kenangan. Biar manis atau pahit, terimalah seadanya kerana semua itu pemberianNya jua..

jaga diri.. :)

...

Angah said...

teruskan bertabah kak...

Anonymous said...

Salam aunty..lama aunty menyepi..rindu nak baca coretan aunty kat sini...

-Ika-
USJ

Mat Som said...

NASIHAT YANG BERBEKAS DIJIWA

Salah satu tulisan yang sangat mengesankan ditulis oleh Syeikh Muhammad Sayyid Tantawy, Imam Besar Masjid Al-Azhar, Mesir

‎كُلُّنَا اَشْخَاصٌ عَادِيٌّ فِى نَظْرِ مَنْ لاَ يَعْرِفُنَا

Kita semua adalah orang biasa dalam pandangan orang-orang yang tidak mengenal kita

‎وَكُلُّنَا اَشْخَاصٌ رَائِعُوْنَ فِى نَظْرِ مَنْ يَفْهَمُنَا

Kita adalah orang yang menarik di mata orang yang memahami kita

‎وَكُلُّنَا اَشْخَاصٌ مُمَيِّزُوْنَ فِى نَظْرِ مَنْ يُحِبُّنَا

Kita istimewa dalam penglihatan orang-orang yang mencintai kita

‎وَكُلُّنَا اَشْخَاصٌ مَغْرُوْرُوْنَ فِى نَظْرِ مَنْ يَحْسُدُنَا

Kita adalah peribadi yang buruk bagi orang yang penuh kedengkian

‎وَكُلُّنَا اَشْخَاصٌ سَيِّئُوْنَ فِى نَظْرِ مَنْ يَحْقِدُ عَلَيْنَا

Kita adalah orang-orang jahat di dalam tatapan orang-orang yang iri hati

‎لِكُلِّ شَخْصٍ نَظْرَتُهُ
‎فَلاَ تَتْعَبْ نَفْسَكَ لِتُحْسِنَ عِنْدَ الآخَرِيْنَ

Pada akhirnya, setiap orang memiliki pandangannya masing masing, maka tak usah berlelah lelah agar tampak baik di mata orang lain

‎يَكْفِيْكَ رِضَا اللّٰهُ عَنْكَ
‎رِضَا النَّاسِ غَايَةٌ لاَ تُدْرَك

Cukuplah dengan redha Allah bagi kita, sungguh mencari redha manusia adalah tujuan yang tidak akan pernah tercapai

‎وَرِضَا اللّٰهُ غَايَةٌ لاَ تُتْرَك
‎فَاتْرُكْ مَا لاَ يُدْرَكْ ، وَاَدْرِكْ مَا لاَ يُتْرَكْ

Sedangkan redha Allah, destinasi yang pasti sampai, maka tinggalkan segala upaya mencari keredhaan manusia, dan tumpukan saja pada redha Allah

SILA SHARE DAN SEBARKAN

(Dipetik daripada facebook Ustaz Iqbal Zain)

Anonymous said...

lamanya menyepi...

mommysihatanggun said...

Semua orng de dugaan yg setanding dgn kemampuan masing

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...