Tetamu yang sentiasa memeriahkan laman saya..TQ

Saturday, January 9, 2021

Perlu jawapan segera.

 Saya tak pernah terlibat secara langsung dengan banjir maka saya tak dapat bayangkan suasana sebenar jika rumah ditenggelami air. Tambah2 kalau berhari hari air tak surut2. Persoalan2 ini sering kali terlintas dalam kepala.

1. Bila kawasan rumah dah dinaiki air, kemana perginya segala haiwan yg tidak dipelihara seperti ular, lipan, anjing liar dan sebagainya..Tak masuk tumpang berteduh dalam rumah ke? Tu belum lagi yg kecik2 seperti pacat, lintah, ulat dan lain2 nya..Tak takut ke?

2. Kalau air dah masuk rumah dan penghuni pilih utk tidak berpindah, macam mana nak guna toilet? Masih boleh flush ke sedangkan air dalam perigi kumbahan mesti dah penuh.

3. Air yang bertakung tu tak kotor dan berbau ke? Air tu mesti lah segala jenis air bercampur aduk. 

4. Peralatan letrik boleh guna ke tidak? Air adalah pembawa arus letrik, takut la pulak. Suis2 yg ditenggelami air tu tak bahaya ke? Letrik ada ke tidak?

5. Bila persekitaran dah dipenuhi air, kalau berlaku kematian, macam mana cara nak kebumikan..? Tanah kubur penuh air kan.

6. Soalan yg paling bodoh. Kenapa tak pindah? Dah tiap2 tahun rumah ditenggelami banjir kenapa tak pindah duk kawasan lebih tinggi? Atau pun kenapa tak bina rumah yg lebih tinggi dari paras air?

Maaf, soalan bodoh saya ni tak pernah ada sesiapa yg jawap..Sampai ke tua saya duk konfius sorang2...Sebenarnya nak tanya orang yg terlibat dgn banjir, tak berani la pulak, takut awal2 dia dah cop saya bodoh. Memang bodoh pun sbb tak pernah mengalami nya sendiri. Tak pasal2 duk tolong fikir. 

Dah, dah...tak payah duk risau sangat. Mereka yg mengalami situasi tu lebih arif, pengalaman mengajar mereka cari jalan keluar dari masalah. No problem pun bagi mereka. Mungkin juga banjir di tunggu tunggu macam pesta. Penat tapi seronok asal jangan sampai melibatkan kerugian harta benda atau lebih teruk kehilangan nyawa orang2 yg tersayang.

Saya doakan semua yang terlibat dengan banjir supaya sentiasa diberi kesabaran. Tabah hadapi dugaan ini. Jangan main air tau. Nanti kena saman.

Akhir kalam, maaf sekali lagi kalau2 soalan saya tu mengguris perasaan mereka yg terlibat. Kalau dapat jawapan, sumpah tak tanya lagi tau. Ampunnnnnn!


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...