Tetamu yang sentiasa memeriahkan laman saya..TQ

Tuesday, January 26, 2021

Rajin, baca. Berjela nih.


 Saya tilik foto ni berkali kali..This is us. Sama tapi tak serupa. Sangat2 tak serupa.

Aliran darah yg sama tapi nasib dan percaturan hidup kami berbeza.Saya lah yg paling berbeza di antara mereka.

Mereka berjaya mendapat pendidikan yg tinggi, masters lagi..Saya pula yang paling malas belajar oleh itu tahap pendidikan saya lah yg paling minima. Pernah dapat peluang sambung belajar tapi saya abaikan kerana malas lah..Tak bagus kan?

Saya paling degil dan paling byk menimbulkan masaalah. Saya dibesarkan dengan sentiasa menang, sentiasa dapat apa saya nak, maka saya menjadi lebih ' annoying' and 'irritating'. Mereka pula lebih berdisiplin, pengawas sekolah, ketua kumpulan dan ada bakat kepimpinan. Tak pernah timbulkan masaalah seperti saya.'Peel huduh' adalah perkataan yg tepat. Mat Salleh cakap 'spoiled rotten'.

Saya paling dianggap sombong kerana saya tak peramah seperti mereka. Saya payah nak mulakan persahabatan. Tak reti nak break the ice..Dah la muka saya ni stail muka masam, payah nak senyum, campur dgn rasa rendah diri bila jumpa orang, berbanding dengan mereka murah senyum, manis wajah dan manis kata. When in crowd I choose to hide behind their shadows.

Mungkin penyebab utama saya lain dari adik beradik saya ialah kerana saya dibesarkan dibawah bumbung yang berbeza.Mungkin kerana itulah karektur dan pembawakan diri saya tak serupa mereka.

Nasib dan perjalanan hidup saya pun jauh berbeza dari mereka. Saya selalu merasakan mereka lebih bernasib baik dari saya, lebih bertuah dari saya.Mereka tenang2 saja hadapi hidup tanpa liku2 yang tajam dan melukakan seperti mana liku2 hidup saya ni. Saya harungi bermacam dugaan hidup, mewah dugaan hidup. Mereka pula sentiasa aman damai, seronok saya lihat mereka ni..Tapi Alhamdullilah, kerana mereka lebih damai maka mereka sentiasa ada untuk saya sandarkan duka..Thats what sisters are for.

Although the way I handle life is much more different, deep inside I am still part of them and they are to me. No regrets. 



No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...