Tetamu yang sentiasa memeriahkan laman saya..TQ

Wednesday, May 15, 2019

Bercakap dgn diri sendiri

Selepas subuh
Di muka pintu aku menghirup segar
Mentari belum muncul
Masih samar di sudut ini.
Lampu jalan sudah tidak menyala
Berpeluk diri, bersendiri di sini
Memerhati pemandangan yg sama
Yg beribu pagi, sudah ku lihat berulang kali.
Tapi aku tidak jemu2 memerhati indahnya
ciptaan Mu Illahi.
Dari pintu aku menyusur ke tangga,
Terus ke laman, memerhatikan alam
Mungkin esuk aku hanya mampu intai dari jendela
Mungkin lusa aku hanya kerling dari katil sakit di bilik
Mungkin seterusnya aku hanya boleh dengar cerita
tentang indah nya pagi
Cantik nya mentari dari bibir orang lain.
Perancangan esuk milik Tuhan.
Kita hanya menerima ketentuan nya.
Sihat ini pun hanya menunggu datang nya
waktu sakit...
Jika sakit itu pengakhiran buat kita.
Tetap redha.
Begitulah kita.

Aku mundar mandir di laman
Kucing mengekori ku
Minta makan, sekadar kongsi rezeki.
Selagi mampu mengheret kaki selagi itu
kita boleh sama2 menyentuh embun
Aku menyapa mu, bercakap dengan mu
Tak ubah seperti bercakap sendiri.
Kucing memandang ku meminta simpati
Atau mungkin juga memandang ku
dengan penuh simpati?

Entah kucing atau aku
yg akan lebih dulu berundur.
Sebelum itu kita saling berdoa.
Wahai kucing, aku doakan kamu sejahtera
dan tidak sengsara di jalanan.
Diam lah di sini temankan aku
Usir sepi ku dan hiburkan hati ku
Kucing itu seakan mengerti.
Seakan ada doa dia buat ku.
Seakan berkata..
Wahai Tuhan ku,
Semoga Tuhan murahkan rezeki Tuan ku.
Panjangkan usia dia
Permudahkan urusan dia.
Supaya aku boleh merasai amannya kehidupan ku
bersama dia.

Matahari sudah hadir bersinar.
Dhuha menanti ku.
Jom kucing, kita masuk ke dalam.
Aku dengan urusan ku
Dan kamu dgn urusan mu.
Tapi kita sama2 mengharapkan keredhaan dari Tuhan yg sama, yg satu.
Allah hu Akhbar.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...