Tetamu yang sentiasa memeriahkan laman saya..TQ

Tuesday, October 29, 2019

Drama depan pasar.

Lebih kurang kul 7.30 pagi tadi saya memandu ke pasar.
Matahari menyuluh direct ke dalam mata, silau sungguh.
Saya perlahankan kereta sambil intai parking space..
Bila berada betul2 depan pasar kelihatan seorang budak lelaki berlari
melintas jalan dengan sebatang kayu di tangan.
Saya cepat2 brek kerata, sib baik tak langgar.
Budak lelaki tu dalam usia 7 ke 8 tahun.
Dia berhenti betul2 depan kereta saya.
Tak pasal2 dia ketuk bonet kereta saya dgn kayu yg di pegang.
Berkali kali.
Saya hon untuk takutkan dia tapi tak berkesan.
Baru saya perasan, budak ni ada masaalah ni.
Mungkin autism atau hyper atau yg sewaktu dgn nya.
Saya buka pintu kereta untuk pujuk dia ke tepi.
Sambil tu saya bertanya org keliling di mana penjaga nya
 Penonton dah mula kerumun budak tu, pakat tlg pujuk agar dia ke tepi.
Tanya nama dia x jawap pun, nangis pun tak, pandang mata kita pun tidak.
Dia terus duk tumbuk2 kereta dgn tangan dan sekali sekala tendang dgn kaki jugak.
Mintak kayu di tangan dia pun dia tak kasi, erat dia pegang kayu tu.
Dari dlm pasar saya lihat mak budak tu, saya andai mak lah..
Berlari turun tangga dan gopoh gapah datang ke kereta saya.
Mak nya punnnn.....Geram pulak saya tengok perangai dia!
Dah la sikit pun tak minta maaf bagi pihak anak nya,
Sampai hati dia rampas kayu di tangan anak nya tu dan pukul budak tu.
Bukan pukul2 manja, betul2 pukul.
Nasib baik orang ramai leraikan.
Ada seorang lelaki tu tarik budak tu dan jauhkan dari mak dia.
Mak dia dengan muka macam nak telan orang tu lebih ganas dari anak nya tadi.
Macam dah tak malu segan, memaki hamun anak depan orang.
Allah hu.. Kesian budak tu.
Kalau dia sempurna macam budak2 lain dia tak buat begitu.
Kalau dia normal, awal2 lagi dia tak berani ketuk bonet kereta orang.
Kenapa mak nya marah2?
Takde siapa marahkan anak nya pun.
Saya mangsa, tuan kereta yg dipukul pun tak marah.
Apa masaalah mak dia nih sampai gitu sekali marah anak?
Mak dia ni lagi pelik dari anak nya.
Tak kan dia tak tau anak dia ada masaalah.
Kenapa dia tak lebih hati2?
Kalau kena langgar tadi macam mana?
Kesian sungguh budak tu..
Kat rumah macam mana lah..
Entah2 kena dera lagi dasyat dari yg mak dia buat depan orang tadi.
Saya tak tau apa yg berlaku seterusnya.
Bila tengok mak budak tu mengamok,
duk cuba heret anaknya dari pelukan pakcik yg melindungi anak nya tu, saya beredar.
Perlahan lahan saya drive terus balik rumah.
Cancel niat nak beli nasi berlauk.
Dalam kepala saya hanya satu.
Tadi tu Tuhan nak uji kesabaran mak dia, kesabaran kita juga.
That is life.



1 comment:

Umi Nazrah said...

Allahu. semoga dipermudahkan segala urusan dan harap dapat bersabar. aamiin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...