Tetamu yang sentiasa memeriahkan laman saya..TQ

Saturday, April 11, 2020

Hari ni mokcik uzur.

Rasa tak sihat.
Selsema, demam.
Saya kalau tak sihat sikit mula lah x leh kawal tekanan darah.
Bukan darah tinggi tapi darah rendah.
Bila tekanan darah turun..hypotension,
kepala rasa ringan dan dahi sejuk berpeluh.
Cakap pun x leh fokus mcm tak selari mulut dgn otak.
Mata berpinar pinar,
mengintai tempat nak duduk kalau sedang berdiri.
Sekali sekala mcm hilang pertimbangan dan nak rebah gitu.
Dah acap dah rebah tempat awam masa dulu2..
La ni dah tau signal badan tu cepat2 cuba elak rebah yg memalukan tu.
Kalu mata rasa berpinar, cepat2 duduk  atau cari tempat selamat.
Dah pernah pass out dalam pasar dulu masa remaja.
Kalau masa perhimpunan di sekolah tu saya lah juara 'pitam'
Masa shopping di Globe Silk store zaman muda2 dulu pun pernah jatuh.
Tak pasal2 boleh kenal bilik rehat pekerja.
Baru ni saya hampir pitam di pasar tani.
Mujur cepat2 duduk tepi tangga bank BSN.
Muka pucat, bibir kering, berpeluh peluh..
Ramai yg bantu, Alhamdullilah rakyat msia baik2.
Ni hari ni rasa tak berapa ok.
Cepat2 saya masuk rumah dan baring.
Buatnya pitam sorang2 kat belakang, x sapa tau.
Ni ok sikit dah. Boleh update kat blog dah ni..
Tapi rasa2 saya kena tido dan rehat jer seharian.
Boleh ke rehat?
Mampu ke nak tido bila dlm kepala bersusun kerja perlu di bereskan?
Rehat sekejap ni..sejam dua.
Mujur anak2 masih tidur, x tau saya hampir pitam tadi..
Kalau tak, bising la dia org tu, bebel ngalahkan mak.
Kalau arwah suami saya ada, dia tak bebel, marah pun tak.
Dia akan suruh lagi..
" Gi la cuci longkang besar tepi jalan pulak,
segala benda nak cuci nak sental kann....
Tu lori perbandaran lalu tu,
ikut la sekali tlg sapu jalan kalau dah tak leh duk diam...
Tau tak sihat, bukan nak rehat"
Terdengar dengar juga suara dia di telinga ni.
Hadoiii..bila x sihat ni otak jadi lemas.
Nak tido lah, ok,bai.

2 comments:

mokja said...

Take care Hani, stay safe,stay well. Semoga dalam keadaan selamat selalu.

Nasa Mulia said...

Rehat lah Kak, badan bagi signal suh berehat tu...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...