Tetamu yang sentiasa memeriahkan laman saya..TQ

Saturday, July 14, 2018

Bukan sombong, segan saja...

Bunyi mesin rumput dari tadi duk mengaum.
Rumah jiran lah tu.
Budak mesin rumput yg datang ke rumah saya dah lama tak datang
Rumput dah panjang
Call dia tak dapat2..
Hadehhh...
Boleh ke saya ke rumah sebelah tanya pasal khidmat Si pemesin rumput tu?
Segan lah.
Nak terjah rumah orang, ganggu orang pulak.
Lagi pun tak pernah2 saya pijak rumah orang tanpa sebab kukuh.
Ke saya patut tunggu saja tukang mesin rumput keluar nanti?
Entah bila dia siap, takkan saya nak duk terconggok kat motor dia di luar pagar ni.
Silap hari bulan orang ingaat saya nak mintak sedekah ke hapa..
Payah juga duk kawasan kejiranan yg pagar lebih tinggi dari kepala ni
Tertutup 24 jam pulak tu
Pagar dia ke, pagar saya ke, serupa.
Tak kenal wajah pemilik rumah pun
Dia tak kenal saya. saya tak kenal dia
Kalau pun dia keluar, hanya nampak pagar terbuka dan kereta keluar masuk
Bukan nak salahkan dia
Saya pun macam tu...2 X 5
Bukak pagar hanya bila orang yg saya kenal picit loceng
Siap pesan dgn anak2, jgn memandai nak bukak pgar kalau tak kenal.
Pastu bila nak kenal jiran?
Bila nak berinteraksi dgn jiran?
Sekarang ni kita lebih acap berinteraksi orang yg duk jauh dari kita
Jumpa masa wassup, dalam group wassup.
Worih warah pun bertanya khabar dlm group wassup.
Lalu lalang 14 kali sehari depan rumah pun bukan nya singgah.
Jap lagi tanya kt group..eh, KakJah, gi mana tadi nampak kereta melintas depan ni
Sama2 sibuk dan sama2 pakai konsep tak nak ganggu orang.
Begitu ke kehidupan kita sekarang?
Patut ke?
Dulu dulu ada geng 'Ahli Mesyuarat Tingkap'
Berkumpul atas beranda, duduk2 bawah pokok depan rumah.
Tu zaman mak mak kita lah...
Kita sekarang sekadar berkumpul dalam group wassup saja.
Aktiviti mengumpul data dan berita terkini jalan juga..
Cuma bezanya kita mesra di alam maya saja
Di alam nyata sampai tak kenal jiran tetangga.
Saya macam tu la.
Awak pun
Cuma awak tak nak mengaku jer kan?
Pastu apa perlu kita buat?
Macam mana nak perbaiki hubungan?
Hmmm...nampak gaya
Panjang sakat lutut la rumput di laman saya tu....

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...