Tetamu yang sentiasa memeriahkan laman saya..TQ

Tuesday, September 4, 2018

The day iffah dropped the bom.

Masa anak saya kecik dulu
Saya pernah bawa dia ke rumah seorang kawan.
Ada majlis meraikan apa saya dah lupa.
Iffah ni memang banyak mulut.
Tak leh duk diam
Kalau nak bawa dia kemana mana, kena briefing dulu.
Dalam kereta, sebelum sampai destinasi kena siap warning itu ini
Kena akur janji, kena patuh.
Dia macam biasa lah angguk2 tanda paham.

Bila sampai dan masuk rumah orang,
mata saya tak lepas dari duk perhatikan dia
Dia bab PR memang bagus, melayan jer soalan orang.
Petah dan tak takut2 mcm budak lain.
Nak dijadikan cerita, kita ni bila dah jumpa kawan,
byk tajuk nak membawang.
Lupa anak dah.
Fokus pada ulasan tajuk terkini.
Tiba2,
Dari jauh saya dengar suara dia memanggil
Mummy....mummy...
Saya cari suara itu.
Tu dia, di muka pintu bilik tidur utama
Bilik tidur orang.
Dia tercegat kat situ memanggil nama saya
Cukup kuat sehinggakan tetamu ikut toleh ke arah suara dia tu.
"Iffah, meh sini, buat apa kat situ, meh makan ni.."
Saya tak sedap hati dah...
Tau apa yg keluar dari bibir anak kecik usia 6 tahun ni?
"Mummy, come n see...
Kube lana bilik dia mi!"
(maksud dia bersepah sungguh bilik org tu)
Semua orang dengar dan semua orang pura2 tak dengar.
You should see her face, bundar mata dia.
Opsssssss..!
Alohlaa anak aku...
Sudoh kijo doh laaa....
Dia berlari kearah saya nak sambung ayat dia tadi.
Cepat2 saya suapkan mee goreng.
Shut up girl! Just shut up!

Apa perasaan tuan rumah saya tak tau.
Saya?
Nak pengsan kat situ jugak!

Iffah, did u remember all this?
Sekarang pun iffah masih macam tu.
Direct dan straight forward.
Stick to what she believes is right
Eluk sangat lah dgn bidang kerjaya dia.
By the way iffah,
Nasib baik iffah balik ke kolej dan tinggalkan bilik dlm keadaan kemas.
Kalau KUBE LANA, mummy nak tulis notis kat luar pagar rumah
'BILIK IFFAH KUBE LANA'



No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...