Tetamu yang sentiasa memeriahkan laman saya..TQ

Friday, July 11, 2014

puasa ke13

Mereka dah berkira kira untuk sambut raya.
Dah berjela senarai perlu beli dan buat
Borang cuti dah di serah
Tiket dah di tempah
Raya jangan tak raya.
Tapi kita hanya mampu merancang
Dan berdoa agar perancangan kita di berkati Tuhan.
Kelmarin anak kenalan saya meninggal, kemalangan jalan raya.
Perancangan beraya keluarga tentu dah berubah.
Kemeriahan dah surut.
Redha.
Mak si Milah kena stroke, masih di ICU.
Entah beraya kat hospital mereka nanti.
Milah yg ambik tempahan kueh raya binggung.
Tergendala semua nya.
Hari tu Maksu cakap Sudin balik raya tahun ni.
Senyum panjang maksu nak jumpa anak menantu.
Tahun ni bertukar semua baru lah Maksu, maklum lh semenjak Sudin duk Sarawak, ni kali pertama dpt balik beraya.
Tadi Maksu nampak sugul.
Naper ni Maksu...?
"Sudan kata nak beraya di rumah mertua di Johor dulu, raya ke 3 baru balik sini,"
Maksu macam terkilan.
Alah Maksu, raya ke3 pun ok apa, janji dia balik raya.
Maksu senyum tawar.
Saya tak buat apa2 perancangan.
Tak seperti selalu.
Semenjak Ja sakit, kemeriahan menyambut raya surut.
Tidak ada lagi yg mampu mengembalikan kecerian Syawal.
Datanglah musim apa pun, saya kekal begini.
Beraya seadanya.
Senyum di bibir tapi di hati tetap gundah.
Tapi syukur lah kalau tahun ini masih boleh bertemu dgn Syawal.
Syukur kalau Syawal nanti masih boleh berkumpul dgn sanak saudara.
Syukur lh kalau masih boleh berada di negara yg aman.
Kalau kat Palestin, usahkan nak beraya,
Nak bernafas dlm tenang pun payah.
Hari ni puasa dah hampir separuh bulan
Makin dekat nak raya hati makin sayu.
Beratnya dugaan ini ..
Di bulan baik ini aku hanya berdoa agar Tuhan memberikn ku kekuatan
Untuk menghadapi dugaan2 dari Mu ini
Dan
menjadikan aku seorang yg sabar dan redha






No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...