Tetamu yang sentiasa memeriahkan laman saya..TQ

Tuesday, February 25, 2020

Dibungkus kenangan.

Hari ni mokcik ni kemain lagi
Berbaju kurung sepasang.
Lenggang lenggok mcm itik pulang petang.
Baju lama tu, baju zaman masih jadi cikgu.

Kebetulan mengemas almari,
nampak baju ni merayu rayu untuk di sarung.
Dah lama sangat tak pakai baju kurung sepasang macam ni.
Ya la kan, nak ke pasar berbaju kurung gini nampak formal sgt.
Saya lebih suka pakai blouse simple2 dgn skirt labuh atau seluar saja
Kadang2 nak cepat , sarung jubah.
Cari yg tak payah brrgosok.
Malas dah nak ngadap sterika.
Kalau tak keluar, kat rumah selesa berTshirt dgn loose pants saja.
Nak lagi selesaa saya pakai kaftan.
Nak laaaaaagi selesa pakai kaftan koyak.
Koyak bawah lengan is the best!

Cuma masaalah nya kalau pakai kaftan koyak ni kena hati2.
Kena ready 'jubah bantuan kemanusiaan.'
(Selalunya jubah hitam lah,senang gitu)
Tiba2 kalau bunyi door bell kena cepat2 sarung jubah tu.
Penyelamat maruah diri.
Apa tidak nya, boleh pengsan tetamu kalau tengok kaftan koyak tu.
(Dah la koyak, siap singsing atas bahu dan ada sistem pengudaraan/ good ventilation di kiri kanan badan)
Bukan seksi tapi seksa mata memandang.
Hmm...ada ke org lain macam saya?
Ok ok berbalik pada baju kurung.
Baju2 kurung, kebaya dan semua baju2 formal yg lain nya tak terusik.
Fuhh...masih elok, dari kain mahal hingga ke yg biasa2 tersusun kemas.
Ada yg selepas saya pencen, saya sedekahkn.
Tapi masih byk yg tersimpan.
Anak menantu saiz x serupa, x leh pakai.
Sekali sekala buka almari,tilik perhati....
Baju2 ni byk kenangan melekat bersama lipatan nya..
Bila di tenung2 baju seakan bercerita.
Suka duka dlm kehidupan seorang wanita, guru, isteri, ibu,kawan bernama Hani.
Dah jadi macam harta yg ada sentimental value.
Hari ni tergerak hati nak pakai baju kurung lama.
Saya pilih yg biasa2, yg warna mustard ni.
Mujur masih muat.
Saya keluar breakfast dgn anak.
Rasa janggal juga berbaju kurung dlm Kopitiam.
Anak saya dah gelak2 dah..
"Apalah mummy ni macam nak gi kenduri" kata dia.
Biarlah, apa apa lah....
Pakai saja dan sekali gus terasa seperti
baru semalam masuk kelas, anak murid bangun hormat...
"Selamat pagi cikgu..."
 Wei, pagi2 dah bermimpi nih..Apolaaaar.
Kembali lah ke alam nyata wahai cikgu Hani.
Hiruplah Mee Putih tu.
Sedap kannn....
Dah bebas dari tugas guru pun sedap juga
Sekarang boleh santai2 keluar breakfast, dulu x boleh.

Maka nikmat Tuhan kamu mana kah yg kamu masih dustakan?
Fabiaiyiaalaaaa irobbikumatukazzibann



No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...