Tetamu yang sentiasa memeriahkan laman saya..TQ

Monday, February 10, 2020

Saya dan 4 roda berpisah tiada.


Memandu.
Itu kerja ku.
Dari muda sampai la ni.
Stering di tangan dan jalan raya jadi kawan.
Saya x pernah menyusahkan orang kalau bab perlu ke sana sini.
Sendiri hidupkan enjin, sendiri pandu, sendiri isi minyak, sendiri segala.
Dulu...
Pergi kerja, hantar ambik anak2 ke nursery, ke sekolah, ke pasar, ziarah sedara, kenduri kendara semua tu memerlukan saya memandu.
Masa saya menetap di London, saya memandu juga.
Saya ada lesen antara bangsa tau!
Di luar negara, selain memandu utk urusan hari2 saya memandu gilir2 dgn suami bila kami tour all over United Kingdom..
Memandu dari London ke Liverpool, mancester merentas sempadan ke Scotland, ke Wales.
Sewaktu di Ireland pun saya memandu.
Seronok, memang suka memandu.
Arwah suami saya berhenti memandu selepas dia buat pembedahan jantung pada 2003.
Maka seratus peratus urusan di jalanan saya yg pikul.
Waktu tu saya masih tidak tua walau tidak muda mana pun.
Saya berulang alik dari KB ke KL hampir setiap hujung minggu.
Kebetulan saya ada condo di KL yg dijadikan rumah hujung minggu.
Tenaga kuat lagi, sgt seronok travel gitu.
Cuti sekolah saya memandu keliling msia untuk ke destinasi percutian bersama keluarga.
Sekarang saya tidak lagi memandu long distance.
Semenjak anak saya jatuh sakit, keadaan tidak membenarkan saya untuk keluar bercuti .
Tapi saya masih lagi memandu walau sekadar dlm negeri sahaja.
Saya masih lagi menjadi supir tanpa gaji tapi penuh rela.
Tugas wajib saya hantar dan ambik arwah suami ke tempat kerja.
Jadi supir peribadi yg bekerja tanpa cuti tahunan.
Segala urusan keluarga yg memerlukan saya memandu, saya buat dgn rela kerana saya seronok memandu.
Saya hanya pencen sebagai cikgu tapi kerja memandu saya tak pencen lagi.
Masih aktif memandu mengalahkan pemandu Grab kot.
Sekarang saya duk sorang sorang.
Masih lagi memandu cuma menjadi supir pada diri sendiri saja.
Anak2 dah ada lesen memandu dah, tak perlukan saya lagi.
Tapi boleh kata hari2 stering masih di tangan jugak.
Memandu untuk urusan harian.
Memandu untuk keluar dgn kawan2
Memandu tanpa tujuan untuk legakan stress pun ada juga sekali sekala.
Selagi Tuhan berikan saya kemampuan untuk memandu, saya akan terus memandu.
Nak racing pun boleh lagi ni...
Tak caya?
Haha...tanya anak2 saya kalau tak caya.



1 comment:

mokja said...

Salute. Hebat kuasa pemanduan Hani. Saya memandu kerana terpaksa.Kalau ada drebar mau jadi penumpang saja.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...