Tetamu yang sentiasa memeriahkan laman saya..TQ

Tuesday, January 14, 2014

Sama tapi tak serupa

Lain daerah, lain pesen nasi dagang nya.
Kalau pun nasi tak byk beza, gulai nya tak serupa.ini lauk nasi dagang stail keluarga saya.
Gulai ikan aya/tongkol kena merah dan pedas2 manis gitu,
Kena berminyak.
Gulai ayam pula guna serbuk ketumbar.
Udang gulai kuning dgn serai.
Sambal kelapa semua bahan mayang sahaja
Acar nenas dan carrot, kadang2 kubis,
Telor rebus.
Sama tak dgn nasi dagang yg awak pernah makan?
Nasi dagang mak mertua saya lain sikit.
Dia tak buat acar.
Gulai ayam pun gulai kunyit lengkuas/gulai darat.
Gulai ikan nya pun kuning gitu jugak.
Nasi dagang mak mertua saya lebih berderai.
Lebih lemak.
Sedap.
Ada nasi dagang warna putih,
Saya suka yg begitu.
Tapi resipi keluarga saya guna beras perang.
Anak2 saya semua suka makan nasi dagang,
Dah asal org kelantan, sah lah suka.
Awak suka tak?
Awak tau buat tak?
Nak belajar dgn saya pun boleh, anytime!

5 comments:

Chot said...

tak pandai buat. pandai ngapp je..huhu

Abil Fikri Ahmad said...

Tolong sampaikan Salam Maulidur Rasul pada Ja yea kak..

Cheq Sue said...

betul tu... saya setuju sangat. Lain tempat, lain caranya. saya di rumah ni pun kalau masak apa-apa mesti nak betulkan resepi kita, apa yang mak ajar.. padahal kawan dari bachok aje...beza dengan cara orang pasir puteh.

mokjadeandell said...

Sedap nampak.Masih teringat kesedapan makan nasi dagang di Pasar Payang.

Irfa said...

sy cuma tahu makan
x penah buat sdiri
malu jd org kelantan,sbb x pandai buat nasi kerabu@nasi dagang,huhu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...