Tetamu yang sentiasa memeriahkan laman saya..TQ

Thursday, November 6, 2014

sejarah

Saya sedang sembang dgn kawan saya di sana
Saya perasan yang saya diperhatikan.
Terus sembang, gelak gelak lagi.
Bila saya nak beredar dia mendekati saya.
"Hani?"
Saya pandang dia, x kenal pun.
"Maaf, saya tak cam, awak ni siapa yer?"
Saya memang tak cam, dia sebaya saya, pakai kupiah dan agak gempal.
Ingat tak arwah Mokngoh Esah isteri tok imam?
Owh..Ingat sgt lah, mereka dah arwah dah.
Memang tak lupa sebab Makngoh pernah marahkan saya.
Makngoh pernah tegur saya pasal saya selalu cari pasal dgn anak nya
Bukan salah saya pun, anak dia tu yg kurang ajar, makngoh tak ajar cukup2.
Makngoh cakap, jgn benci sgt kat orang, mana tau satu hari jodoh dgn org yg sgt2 kita benci tu...
Bila Makngoh cakap gitu dgn Makngoh2 sekali saya pulau.
Peel huduh la saya waktu tu.
Tapi last2 bila saya makin dewasa, makngah lah tempat saya mengadu hal,
Makngoh baik hati macam mak sendiri.
Anak makngoh pula saya dah lupa kerja kat mana.

Halamakkkkk.....Jemi ke ni?
Anak Makgoh Esah?
Musuh ketat saya?
Maaf la Jemi wei, ko dah pakai kupiah mana la aku kenal.
Ko dah buncit rupanya yer...
Dah tak hensem..
Jemi senyum.
Kau tahu Hani, ko ni tak berubah laaa
Opss...puji ke hapa tu?
Jemi sambung lagi ucapan mukkaddimah nya.
Ko ni hani tak sah kalu tak ngata aku, tak kutuk aku...
Owh jadi nya perangaI aku la yg tak berubah, aku ingat ko nak cakap aku ni tak di makan usia, awet muda sokmo sokmo...
Wei Jemi, camna boleh ko kenal aku tadi?
(Heran jugak, kawan2 sekolah saya pun ada yg tak kenal saya.)
Jemi senyum..senyuman yg buat saya rasa nak ketuk kepala dia, senyuman sebijik mcm dulu, senyum menyindir...
Kata jemi lagi...
Aku ni Hani, tak kan lupa cara kamu jeling, cara kamu senyum..
Cara kamu sumpah seranah aku, cara kamu pukul aku dgn raga basikal yg tercabut...
Cara kamu kejar dan baling selipar kat aku...
Ni parut kat lutut aku ni, bukan kamu yg tolak aku sampai aku terbabas ke dlm longkang?
Hahahahaaaa......ko ingat yer?
Ingat sangat2, tu pasal la bila aku nak kawin, aku doa agar jgnlah isteri aku ganas mcm kamu...
Laaa...jahatnya mulut mu Jemi, kalau tak ingat uban saya dah penuh di kepala, saya cincang 14 Si Jemi ni...
Wei Jemi, dah ko benci sgt dgn aku naper mak ko dtg merisik aku dulu?
Nasib baik aku tolak, kalau tidak azab la aku duk asah pisau parang hari2
Apa2 pun, terima kasih kerana tidak ada dendam.
Ok lah jemi, nice to see you. Kirim salam pada isteri.
Aku dah nak balik ni..
Jemi pandang kat kotak kasut di tangan saya.
Hani beli kasut yer?
Takkk, aku beli rifle M16.
Bye Jemi...
Harap2 parut luka di lutut Jemi tak berdarah kembali.




2 comments:

Kakcik Nur said...

Hahaha...kenangan mengusik jiwa... :)

Abang Bear said...

Salam singgah...

wahhh kenangan lama gitu... sapa sangka kan?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...