Tetamu yang sentiasa memeriahkan laman saya..TQ

Tuesday, November 10, 2009

Rose, angkat kain di jemuuuuran...hari nak hujannnnn



Bila hujan mula reda
Malu malu mentari menjengok..
Aku mengeluarkan semua pakaian yang hapak
yang tak kering2 bergayut di dalam setor
di bawah porch dan di segenap tempat berbumbung
seperti kekasih yang rindu,
aku mengikuti arah sinaran haba yang berharga
Puas melihat pakaian bakal kering
tersusun di ampaian
Lelah menjemur belum hilang,
Awan dah menghulur salam
Berarak gelap menghalau suam pagi
Rintik hujan membasahi bumi,
Aku menyambar kain di jemuran
Berpindah tempat lagi..
Bila mentari berlumba dengan hujan
aku lah menjadi mangsa keadaan
berlari lari alih pakaian ke dalam
sekejap keluarkan lagi..
mengangkat dan menjemur
berulang ulang kali
Aku lah pemain dalam acara
tarik tali antara awan dan mentari
Begini lah setiap kali musim hujan
Aku dan pakaian di ampaian
menjadi mangsa
keadaan.

(Letih la aku macam ni.............)

5 comments:

maiyah said...

kesian akak.. nak wat camna sabar jelah hehe

DrSam said...

kalau kat kampung dimusim tengkujuh, kain baju dijemur dibawah rumah. Satu hari suntuk pun tak kering-kering sampai tengit pun ada bau baju tu akhirnya.

LIPISLADY said...

Sallam, cik gu sabolah, kain tu letok aja bawah porch tu tak payah nok lari kesana sini...
Pakailah DAIYA khusus untuk jemuran dalam rumah..heheheh iklan sikit...

pakmat said...

..makar terjemurlah segala rahsia...:)

Tok Ngah said...

Kan dah suruh beli dryer? Pitih banyok tu nok wat 'gapo?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...