Tetamu yang sentiasa memeriahkan laman saya..TQ

Tuesday, August 17, 2010

Kalau dia gambaran masa depan saya..bagaimana?

Semalam sewaktu berterawih di masjid berdekatan, saya perhatikan seorang perempuan.
Mungkin dah 80an..duduk di penjuru masjid menunggu azan isyak.
ditepi dia ada gelas kosong dan beberapa biji kurma.
" Mak sorang ke?"
Tanya saya yang memang buzy body.
Manis senyuman nya..
Salam saya di sambut dgn peluk cium.
Dengan air mata juga.
" Sorang lah nak, berbuka di masjid, kalau berbuka di rumah pun sorang jugak, anak2 duk jauh semua.."
Tersumbat kerongkong saya..
Yang saya lihat bukan dia tapi masa depan saya.
Begitukah saya kalau di takdirkan usia saya panjang mcm dia?
Bersaorangan begitukah?
Di mata dia hanya kesepian seorang ibu yang terbayang.
Di mata saya kesepian itu jelas kelihatan.
Sewaktu turun dari masjid saya lihat dia perlahan melangkah.
"Mak duk kat mana?"
Tanya saya yang masih kalah dengan perasaan nak tahu.
" Tu..rumah dekat jer..InsyaAllah esuk jumpa lagi..Assalamualaikum."
Wahh...besarnya rumah..Kalau rumah tu saya tahu lah dia ni siapa.
Sebanyak itu harta dan setinggi itu gelaran yg dimilikinya,
hari ini dia papa...
Papa perhatian.
Dimana orang orang yang pernah di kandungnya?
Pernah di susui nya dan yang membesar di depan mata dia?
Takutnya saya....
Hanya Tuhan yang menentukan nasib saya nanti.

1 comment:

Anonymous said...

InsyaAllah ... Allah bersama ibu tua itu.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...