Tetamu yang sentiasa memeriahkan laman saya..TQ

Sunday, August 29, 2010

Raya dah dekat...

Lagu2 Raya dah mula berkumandang.
Itu menandakan raya dah hampir.
Suara Saloma, Sanisah Huri dan Ahmad Jais,
mengingatkan saya pada masa silam, zaman kanak kanak.
Zaman saya kanak kanak dulu kita orang main mercun jugak.
Tapi tak de yang sampai putus jari.
Bunga api sekadar yang cap kucing tu saja.
Kasut raya simpan bawah katil, nak tidor mesti testing dulu, pas tu simpan balik bawah katil.
Baju raya selalunya nak raya baru ambik dari tailor..
Seminggu belum raya kakak sulung saya mula buat biskut raya.
Bila saya buat muka welfare dapat la biskut yg reject sekeping dua..Sedap.
Mak selalu nya sibuk dengan persediaan ketupat,sate dan lauk pauk.
Semua buat sendiri, tak ada tempah menempah.
Kadang kdang mak saya suruh saya main jauh jauh sebab saya ni memang suka menyibuk.
Ayah lah yang menyelamatkan saya dengan mengajak saya membantu dia cuci kawasan rumah.
Itu pun dengan upah yang sepatutnya...hehehe..
Pagi raya saya lah tukang hantar juadah ke rumah sedara ( yang letaknya berdekatan)
Ini memang tugas yang saya nantikan.
Bukan apa, teruja nak tengok baju raya orang rumah sebelah.
Dalam hati memang yakin baju raya saya yang paling lawa..
Kat badan segala jenis barang kemas mak sarungkan.
Dulu mana ada kes ragut2 ni..biasa jer pakai barang kemas keliling kampung.
Tambah2 ayah saya seorang yang di segani dan di kenali ramai, tak ada la yang berani amik kesempatan kot.
Rumah saya memang menjadi tumpuan masa raya, meriah sungguh.
Bila ramai tamu, duit raya pun penuh saku..
Malam nanti tak de kerja lain la, bilang duit raya.
Yang paling best nya ayah saya selalu genapkan jumlah duit raya yang saya dapat.
Sekarang semua tu tinggal kenangan.
Bila dengar lagu raya, kenangan ini tak lupa untuk menjelma kembali.
Sukanya dengar lagu raya........

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...