Tetamu yang sentiasa memeriahkan laman saya..TQ

Sunday, April 1, 2012

Awak tau tak?

Saya baru tau.
Harapkan pagar, pagar makan padi.
Salah.
Bukan pagar tapi 'PEGAR'
Harapkan PEGAR, PEGAR makan padi.
Pegar adalah sejenis burung yang suka makan padi.

Itu pasal lah terbit peribahasa itu..
Agaknya zaman dulu2 di tulis dlm tulisan jawi, itu pasal lah konpius.
'Melepas batuk di tangga..Batuk?
uhuk uhuk uhkkk...batuk mcm tu ke?
Bukan.
'Batok' adalah sejenis gayong yg di buat dari tempurung.

Zaman dulu buat basuh kaki sebelum pijak tangga naik ke rumah.
Main buang merata gitu batok tu kira kerja tak baik lah..
Sepatutnya letak balik di tutup tempayan berisi air tu..
Mulut tempayan tak leh tutup kata nya..
ish, tak tau lah saya mcm mana...
Padan lah melepaskan batok tu di tangga gitu aje,
nak sangkut guna penyangkut dari Ikea pun tak der lagi kot masa tu..
Ok, itu saja saya nak share sbb saya yakin ramai yg masih tak tau sebenarnya.
Terima kasih kepada saya..ngeh ngeh ngehhhh....

6 comments:

ybs said...

baru sy tahu..... terima kasih baanyak2 ye

Unknown said...

Oohhh Yer ker.. ilmu baru tu... dah 38 tahun hidup baru tahu... :)

azieazah said...

Saya pun ada terbaca, pun kat blog ler juga.

Bagus, kan? Perkongsian di blog utk blogger lain.

I suka part “batok” tu, sebab I suka tempayan tepi tangga ambin.

kurus said...

yelah dik
akak pernah baca dlm satu blog nie
eekke baru perasannnn ;)

Ibu n Abah said...

Cikgu...
Betul lah kan?
Takkan lah pagar yg makan pd sebab pagar bukan benda hidup...
Dan kenapa nak lepaskan batuk kat tangga jer kan?
Org tau lah kiter ada TB...
Heh heh heh.... ^_^
( lawak sengal pg senin...)

Cikli said...

betul atau bidaah ni?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...