Tetamu yang sentiasa memeriahkan laman saya..TQ

Wednesday, February 21, 2018

Ko nak niaga ke tidak ni?

"Semuanya rm35.30 kak."
Ujar penjual itu.
Saya hulurkan duit rm50.
"Kak tak de duit kecik ke? Duit saya tak cukup ni utk pulangkan baki."
Aik, kamu nak niaga ke tidak?
Kenapa tak sedia duit kecik sedangkan kamu tau kan macam mana urus niaga hari hari.
Annoying tul lah!
Kita pulak yang macam pesalah.
Kalau kita ada duit kecik pun, suka hati kita lah nak hulur not besar mana.
Tu dah kira ok, kita hulur duit rm50 jer pun, bukan duit rm100.
Kalau kita beli barang harga rm2.00 hulur duit rm50 tu tak munasabah laa..
Ini jumlah beli melebihi jumlah baki dah tu..
Dik, kamu tau, kalau kat kedai Cina, mereka tak akan persoal apa2 dah.
Mereka sentiasa tidak memayahkan customer.
(Ada la tu yang akan kata saya prejudis dgn peniaga melayu.
Melayu tak nak tolong melayu.
Kes nak tolong melayu la ni saya masuk kedai dia.)
Dari saya nak cari duit kecik, terkial kial korek syiling dalam beg, senang cerita saya cakap saja kat gadis manis si jurujual tuh...
" Takper la dik, cancel je la. Akak gi beli kat kedai lain jer lah"
Tau apa dia jawap?
Awak mesti tak percaya.
"Jap jap, nanti saya cari.. eh ada ni kak duit baki...."
Pulak. Tadi tak nak cari.
Rezeki jangan tolak dik.
Tak baik.
Kan dah hampir hilang pelanggan dah tadi.


6 comments:

Kakcik Seroja said...

Aduhai...

dia tak tahu kira ke apa? Buannya banyak sangat nak kena pulangkan balik. Kalau berniaga sepatutnya mesti dah sediakan wang tukar...

PeRdU cINta said...

Ragam peniaga...ada yang siap jeling dan marah juga..pengalaman PC di pasar malam..sekali itulah beli di kedai tersebut.Sedih sebenarnya.

Ann Ishak said...

'malas' maknanya tu kak :D

Granny Hani said...

Kakcik nur, tu pasal la, akak ni mujur sabar je tadi kalau tak, nak je sekolahkan dia.

Granny Hani said...

Perdu cinta, dia ingat kita tak leh beli kat kedai lain kot...

Granny Hani said...

Ann, yer, perkataan terbaik- malas!
Kalau malas sgt tok sah niaga

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...