Tetamu yang sentiasa memeriahkan laman saya..TQ

Thursday, August 18, 2011

Proses ambik hati berjalan lancar.


Selalunya Anis sahur di temani Bibik saja.
Saya hanya bangun untuk minum dan makan ubat.
Pagi ni Anis happy nenek bermalam di sini.
Ada geng sahur.
Ada lauk lain pun Anis nak telur mata kerbau dgn tomato.
Nenek pun makan mcm Anis juga. Tak sentuh lauk lain.
Anis nak Milo ais di pagi2 buta ni.
Nenek yg tak suka minuman sejuk, teguk milo ais jugak.
Sambil makan, nenek dan Anis tak berhenti bercerita.
Pandai nenek ambik hati cucu.
Lepas makan selalunya Anis tonton TV sementara tunggu subuh.
Saya pun begitu.
Tapi pagi ni saya ngadap laptop, siapkan kerja sekolah.
Nenek tak suka TV di buka pagi pagi lagi.
TV bercuti pagi ni.
Pagi ni Anis mengaji quran dengan nenek.
Bila nenek buka yasin, Anis pun ikut sama baca.
Belum masuk subuh Anis dah siap dalam telekung.
Pandai Anis bodek nenek yer.
Sewaktu melintas depan bilik nenek, saya terlihat nenek hulur duit warna purple untuk Anis.
"Buat beli baju raya...." Kata nenek.
Anis senyum sampai ke telinga.

The moral of the story:
Hidup ini kena pandai berlakun.

42 comments:

kasihredha said...

bestnya bila ada nenek kan.
Manja dengan nenek biasanya lain sikit berbanding manja dgn mak dan ayah.
Bestnya anis, bulan puasa dah dapat duit raya :)

al-lavendari said...

patutlah Rosyam Nor dah jadi jutawan .. hehe !

a kl citizen said...

berlakun untuk orang yang disayang, memang selalu... :)

Pn Kartini said...

Assalamualaikum:)

Tak salah kan andai 'lakonan' kita untuk kebaikan semua..harap tiada hati yang terasa..berkecil hati..maupun yg terluka..:)
"berlakon" untuk kebaikan..:)

p/s:
Suka baca citer nenek dgn cucunya,SiAnis...:)ada org kata..,sayang nenek pada cucu kadangkala mengatasi sayang anknya sendiri...betul ke?:)

A.I said...

'lakonan' mcm tu mmg boleh membahagiakan hidup =)

qemaishak said...

hihi pandai ye anis bodek nenek..

kucingorengemok said...

itu kaedah orang cerdik pandai, kak ;)

Ibu n Abah said...

cikgu...
itu bukan berlakon..
itu tandanya nenek dan anis saling sayang menyayang....
bukan boleh pura2 kalau takda rasa kasih dan sayang...

Chik Att said...

cucu dengan nenek .... memang kalah ...

Fadzli Amir said...

Hehhee..bagus2...pandai bodek....

AZANI said...

kak hani
benda baik kena di latih tubi...InsyaAllah berterusan ke penghayatan...

Kakzakie said...

Cikgu silap kata Anis berlakon dia pandai ambil hati nenek. Kakak suka cara Anis sebab itulah nenek sayang dia. Tak apa susah sikit janji nenek bahagia. Lihatlah dia hulur duit seratus pun dia tak sayang demi cucu yg pastinya sejuk dihati dan matanya...

Anis nak beli apa dgn duit itu agaknya...:)

Ros said...

senangnya nak dapat note purple!

macam mana nak berlakun kak, nenek tak ada (tak pernah tengok-meninggal sebelum ros dilahirkan)

kalau arwah ros masih ada tentu ros pun dapat note purple juga..

sebak pabila melihat orang-orang tua

pena rozie said...

Best gak ade nenek teman....

secangkir madu merah said...

itu bukan berlakon, itu betol betol... kasih sayang yg lahir dari dalam jiwa yg ikhlas dari seorang nenek terhadap cucunya... beruntung org yg masih punya nenek sbb nenek tempat bermanja dan curah kasih sayang...

Ann Huda (Ate) said...

Ishhh..tak baik bln2 pose ni akak tuduh2 anis berlakon. Mana tahu dia mmg ikhlas nak jaga hati nenek tanda sayang dan hormat. Duit nenek bagi tu 'bonus'...:).

Zaitun said...

Beruntung anis dapat nenek yang penyayang.

wahida said...

kamceng sungguh nenek ngan cucu tu...

makcu B said...

Terkadang puas berlakon.... sampai ke watak yang tak pernah dibawa oleh mana2 pelakon di Malaysia ni, tapi produser wat derkkkkk aje. Penat tau!!!

sal said...

berlakon?
berlakon mybbkn disyangi..
besnya bertemankn nenek

hani@debumelukut said...

kasihredha,
Budak2 suka nak raya, kita yg tua ni..nipis poket.

hani@debumelukut said...

al lavendari,
sepatutbya saya pun dah lama dapat award pelakon terbaik.

hani@debumelukut said...

a kl citizen,
jugak?

hani@debumelukut said...

pn kartini,
yer, kita yg dah ada cucu ni saja yg tau kan?

hani@debumelukut said...

A.I,
lakonan wajib!

hani@debumelukut said...

qemaisyak,
Anis belajar dari mummy.

hani@debumelukut said...

KOG,
kanak2 ribena

hani@debumelukut said...

Ibu dan abah,
alhamdullilah..

hani@debumelukut said...

chik att,
memang kalah sokmo

hani@debumelukut said...

fadzli,
Nak hidup la katakannn

hani@debumelukut said...

Azani,
belajar melalui tauladan

hani@debumelukut said...

kakzakie,
happy dia hari ni

hani@debumelukut said...

ros,
Semoga nenek dicucuri rahnat dan tenang lah dia di alam sana.Alfatihah.

hani@debumelukut said...

Pena Rozie,
best la tu sampai senyiummmmm manjang!

hani@debumelukut said...

secangkir madu merah,
Cobaaaaannnnnn...

hani@debumelukut said...

Zaitun,
alhamdullilah, Anis masih ada 2 neneks

hani@debumelukut said...

Wahida,
Kena pandai ambik hati kannn..

hani@debumelukut said...

MakcuB,
dah kenapa lakun kan watak pontianak harum sundal mlm? cuba berlakun jadi puteri gunung ledang ke...saya berlakun jadi nenek kebayan jer yg saya pandai.

hani@debumelukut said...

Sal, tak kira lah disayangi oleh siapa2 pun...asal di sayangi, dah best sgt2 kan?

hani@debumelukut said...

Ann,
hheheheee..kami ni mmg dah pakar bab ubah watak sekelip mata kalau nenek ada..

Haslina said...

sukanya ada nenek.. na dah tak ada nenek2.. skrg anak2 na lak yg bermanja dgn atok dan nenek.. hehe..

ikatankasihku said...

punyerlah best prend diaorg berdua tu..the best actor..keh keh keh

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...