Tetamu yang sentiasa memeriahkan laman saya..TQ

Wednesday, July 25, 2012

Setiap kali Ramadhan..

Setiap kali berbuka dengan minuman pelbagai jenis dan rasa, 
saya terbayangkan mereka yang berbuka dengan air kosong semata..

Setiap kali hidangan lauk pauk penuh merambangkan mata ,
saya bayangkan apa kah pilihan yg ada bagi yg fakir dan sengsara
.
Setiap kali riuh berkumpul dgn keluarga waktu berbuka puasa,
saya terbayangkan sepinya bila berbuka tanpa teman atau saudara.

Setiap kali solat Terawikh berjemaah samaada di masjid atau pun di rumah,
Saya bayangkan macam mana lah bagi yg uzur dan tidak berkesempatan.

Setiap kali saya menghulurkan zakat dan sedekah
Terlintas di hati saya apa rasa nya kalau saya lah tangan yang menadah.

Setiap kali membeli belah untuk keperluan raya keluarga,
Terdetik jugak persoalan,
meriahkah raya bagi yang terpisah dari orang2 yg disayangi nya?

Setiap kali Ramadhan,
saya terbayangkan kesusahan yang belum pernah saya rasai
Saya terkenangkan kepayahan yg tidak pernah saya lalui.
 
Susah saya pun masih ramai yang lebih susah,
Payah saya pun lebih ramai yg lebih payah.
Setiap kali saya merasa keluh kesah,
saya urut dada dan ajar diri untuk,
lebih redha.

Ramadhan seringkali memancing air mata keinsafan.
Syukur Alhamdullilah.


.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...