Tetamu yang sentiasa memeriahkan laman saya..TQ

Wednesday, July 18, 2012

Tanda Ramadhan dah dekat...


Saja nak kongsi apa yang saya lihat setiap kali menjelang Ramadhan.
Di daerah lain saya tak tau, tapi ini yang berlaku di daerah saya.
Bila bulan Syaaban mula berakhir dan Ramadhan akan menjelma..
-Kedai menjual bahan buat biskut raya jadi tumpuan. Penuh kedai dgn pelanggan..Kedai sarat dgn barang, nak surung kaki pun payah.
 Peniaga kek dan biskut dah mula beroperasi.Kalau saya nak cari sekilo tepung tak yah menyemak kat situ, tak di layan kita nya.Cari jer kat kedai runcit.
Berselerak sempel biskut raya atas meja bilik guru.Kat blog dan fbook pun, iklan biskut merata..Kiri kanan senyuman dari kawan2 yg nak promote biskut dan kek.Senyum ada makna tu...
-Kedai perabut mula buat promosi..Ada saja kertas bergambar perabut dalam Pos box. Kedai karpet pun sama..Kedai cat pun laku jugak.Kedai lampu dah keluarkan lampu lip lap lip lap dah..
-Tukang jahit dah sombong benar...Siap tulis besar2 kat pintu " Tidak menerima tempahan baru"
Siang malam lah goyang kaki Si penjahit tu..Opss, sekarang dah guna letrik, tak goyang kaki lagi yer.
-Masjid dan surau mulalah buat gotong royong.
Masjid berseri2, kawasan surau pun dah nampak lapang untuk memudahkan parking kereta.
Meriahlah malam2 Ramadhan nanti.
-Bapak2 dah garu kepala dan buku bank acap di semak.Mengharapkan belas simpati dari kerajaan jugak..Bonus ada ke ni wei?
-Ibu2 cari gali segala resipi yg berkubur dalam kabinet.Sessi bertukar tukar resipi rancak berjalan tanpa jadual. Koleksi saja, bukan nak buat pun. Sudah nya kuih tunjuk kat gerai jugak...
-Kaum hawa mulalah membeli telekung baru atau paling tidak cuci aje telekung yg memang di simpan untuk kegunaan di bulan puasa. Tak kurang juga yg beli telekung untuk di hadiahkan sebagai hadiah menyambut Ramadhan.
-Depan rumah saya dah mula ada orang dirikan gerai. Setiap tahun pasar Ramadhan di Jalan Telipot ni meriah. Saya pengunjung tetap.(Baik ngaku.)
- Akhir sekali, semestinya dia ni, Lelaki pujaan ramai ni datang melawat saya bila dah nak Ramadhan.....
Yusuf Touyubbbbbbbbbbbb..............

4 comments:

makchaq said...

Mana-mana pun sama..
Tapi begus jugak la bila masjid dan surau berseri2 walaupun setahun sekali...
Tahun ni surau kat rumah makchaq(rumah yg convert jadi surau)tak buat sembahyang terawih..

che mid said...

Ha ha yang las sekali tu paling tak tahan.. yusuf taiyoob..

KakNi (CikNi Ahnie) said...

Kak, saya pun nak cerita gak pasal tukang jahit tu mmg sungguh lah sombong. Ada ke patut ada sekali tu saya gi kedai jahit, dgn sombong nya cakap "tak boleh tempah lagi ar, sudah tutup"... saya pun terkedu sekejap, pastu DALAM HATI saya cakap "saya mau beli benang je pun"... hu hu hu... lepas tu saya belah gi beli benang kat tempat lain... nyampah!

secangkir madu merah said...

hahahhahaha... selamat berpuasa kak

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...