Tetamu yang sentiasa memeriahkan laman saya..TQ

Wednesday, December 2, 2009

Sudah sembuhkah luka itu?

Cerita lama ni..Saja nak ulang siaran. Masa saya remaja dulu, bermaksud35 tahun dulu, kan dah cakap cerita lama ni.
Arwah ayah saya memang suka ajak saya pergi mandi laut.Dia suka berenang dan saya sebagai anak bongsu dia lah yang selalu menemani dia di pantai.
Satu hari tu sewaktu saya sedang asyik berenang dengan arwah ayah, kaki saya terasa macam di rentap dengan kuat.Saya hanya merasa sedikit sakit mulanya. Dalam masa yang sama air laut di sekeliling saya bertukar warna. Merah. Rupanya kaki saya berdarah teruk di sambar sejenis ikan agaknya.Ayah cepat menarik saya ke tepi pantai. Saya mula merasa kesakitan yang teramat sangat. Arwah ayah cuba untuk mententeramkan saya.Sebelah tumit kaki saya sudah hilang..Saya menangis dan mula tidak sedarkan diri.

Setahu saya, saya sudah berada di hospital.Berminggu saya tak ke sekolah. Nasib baik kaki saya tak apa apa, isi baru tumbuh dan saya dapat berjalan dengan sempurna.Syukur.
Bermula dari hari itu, saya tidak lagi mandi laut.Arwah ayah juga tidak. Saya tidak lagi menjejakkan kaki ke dalam air untuk berenang.Selama 35 tahun saya phobia dengan air laut yang ada seribu rahsia di dasar nya.Kalau ke pantai saya hanya lah penonton yang menyaksikan ombak datang dan pergi.
Tapi baru baru ini, entah apa yang mendorong saya untuk kembali ke laut. Awal tahun ini saya telah ke Pulau Perhentian, berenang, snorkeling dan menghabiskan masa seharian di pantai.
Sesungguhnya saya merasakan seakan ada dorongan dari dalam yang mengajak saya kembali ke laut..Ketempat yang memberikan ketenangan buat saya.Saya terasa semacam baru semalam arwah ayah berjalan seiringan dengan saya di pantai itu, berenang berlumba2...dan suaranya, gelak hilai nya membuatkan saya tiba tiba rindu...Rindu untuk merasai kehangatan kasih sayang seorang ayah.Rindu untuk disayangi, di hargai..
Rupa rupa nya, saya bukan mau bercerita pasal takut nya saya pada laut. Bukan juga bagaimana sakit nya kaki saya di sambar ikan besar...Rupa rupanya, saya rindukan orang yang pernah menyanyangi saya, manjakan saya dan memandang saya dengan pandangan sayang yang tak berbelah bagi.Arwah ayah saja lah yang pernah meletakkan saya di daerah itu..
Rupa rupanya sepi saya ini semakin menjadi jadi.
Al Fatihah buat arwah ayah...

6 comments:

♥chentatiku♥ said...

mesti akak sgt chomel kan time kecik2 dulu..sbb skrg ni pon chomel juge..

itulah kaseh seorang ayah:)
al-fatihah~~~

naz ilyn said...

salam... Al-Fatihah moga rohnya dicucuri rahmat...aminnn

biarkan sepi itu berlalu
biarkan rindu itu berlabuh
walau penawar rindu dan sepi
kian jauh
namun memori menjadi terlalu indah

lipislady said...

Sallam cikgu, yang pergi tetap pergi, tapi kenangan manis begitu tetap membekas didalam jiwa malah semakin lama akan menjadi semakin subur..Al Fatihah buat arwah ayah cikgu..

hani@debumelukut said...

chentatiku,
Anak2 memang la cute dan comel..dah jadi mak budak ni tak de lah cam tu lagi..Dugung adalah..

nazilyn,
elin cuma kenal gemulah ayah sekejap jer kan..tapi Su masih ingat betapa syg nya gemulah ayah pada dua org cucu dia ni..Elin n Din

tq lipislady..
kenangn sentiasa mengusik jiwa..

nik nazlyne said...

owhhh su sudah keliru, 'naz ilyn' adalah orang lain ya bukan 'niknazlyne' ok elin memng blur pasal ayoh tapi elin suka lah kalau su kata ayoh memanjakan elin dan abg din. al fatihah utk ayoh. gambar tu pantai port dickson ker su?

hani@debumelukut said...

Haah yer ke...sory la naz ilyn, akak tak tgok pun profile empunya comment..

and to u elyn, what i said is true.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...