Tetamu yang sentiasa memeriahkan laman saya..TQ

Tuesday, November 1, 2011

Ramai yang tak kenal air apa yg warna oren dalam peti ais saya nih..

Aiskrim Asam Boi. Biasa tengok tak?
Biasa makan tak?
Alah budak zaman sekarang kenal Baskin Robbins saja.
Entah kenapa, buang tebiat kot?
tiba tiba teringat nak makan ni.
Ini kegemaran saya masa zaman kanak kanak.
Kalau ke kedai runcit depan rumah mesti beli paling kurang dua.
Sambil melangkah pulang ke rumah sambil gigit bucu plastik aiskrim.
Sedapnya, manis+masam+masin.
Sekarang mana ada orang jual benda ni dah.
Kalau ada pun tak sedap mana..Tak ump!

Jadinya,
Saya beli plastik buat isi air Asam Boi ni 1 paket.
Beli Asam Boi.
Rebus Asam jawa dari Alor Staq
Masukkan asam boi dan gula secukup rasa.
Isi dalam plastik dan masukkan dlm peti ais.
Sekejap sekejap bukak peti ais.
Tak sabar nak tunggu dia beku.
Lambat nyerrrr....
Saya lupa yang saya ni dah umur separuh abad,
Terasa macam budak usia 5 tahun pulak, duk tawaf depan peti ais.
Tak sabar2 nak makan.
Esuk bila dah beku, saya makan sorang, anak2 semua tak nak.
Tak nak tak apa.
Dia orang tak tau,
Kenangan zaman silam lah yg menambah perisa aiskrim tu.

33 comments:

IMANSHAH said...

zaman dulu saya jual tau

hani@debumelukut said...

IMANSHAH,
ni mesti terror buat yg paling sedap di dunia nih..mintak resipi dik.

insan_marhaen said...

ibu_suri kalau singgah makan di Nasi Kandar Pelita, Bukit Mertajam selalunya minta air asam limau...

MULAN said...

owwhhh... feveret..!!! eskrem asam masin... kat sini ada kawan jual.. best sgt..

Marina Monroe said...

Akak pun ada jual..hehehe satu sopen jer time tuh..

Ibu n Abah said...

cikgu hani...
memang saya pun kadang2 bila datang rasa rindu, memang buat aiskerim asam boi, milo, orange dan durian belanda... hmmmm... tak agak2 bila makan... sedapppppppp

Nur said...

Salam.. Lama benar tak makan aiskrim ni..

hani@debumelukut said...

IM, kak hani pun mcm ibu suri, suka air asam kasturi.

hani@debumelukut said...

Mulan,
kalau dekat boleh bagi mulan aiskrim kak hani ni

hani@debumelukut said...

Kak Marina,
yer, memang dulu2 seposen jer..sekarang berapa a?

hani@debumelukut said...

Ibu dan abah, aiskrim bubur kacang hijau best gak.

hani@debumelukut said...

nur,
pernah makan aiskrim asam mangga jeruk? sedap dik.

Kamariah Awang said...

Masa baru2 dikenali dulu, kami panggil dia aiskrim Malaysia...

Marina Monroe said...

Sekarang maner ada orang jual lagi..hehehehe

kalau ada pun yg dah siap berplastik dr kilang, air warna2 berperisa, lemon, anggor dan macam2 lagi. Pernah akak beli dr pasar malam sedozen, bekukan, bila makan tak sedap lansung..

secangkir madu merah said...

diorang belum rasa, nanti bila dah rasa baru tau... hahahaha tapi anak2 saya dah biasa makan aiskrim malaysia ni sbb kat sini ada org yg jual dgn harga 20sen sebatang

MulutPayau said...

kak hani...adoiiiii terliur tengok aiskrim tu...kalau dekat konfm g ketuk pintu rumah kak hani...

hani@debumelukut said...

Kamariah,
Owh, aiskrim malaysia yer..Kak ma pun suka jugak la ni...

hani@debumelukut said...

Kak Marina,
yg mcm jeli tu yer..tu perasa kuat sgt dan mmg tak sedap..tak ori!

hani@debumelukut said...

Secangkir madu merah,
20 sen tu kira murah tu..kalau yg bubur kacang mesti mahal sikit sbb bersantan.

hani@debumelukut said...

MulutPayau,
makan aiskrim akak ni hilang payau nyerrr..heheheehee..

sHIdA said...

as salam...

eeee...sedap nyer....
tringat mase kecik kecik dulu...balik ngaji msti gi bli aiskrim tuh.....

Kunang-Kunang said...

Ada juga sekali dua buat aiskrim malaysia ni (dulu kita orang panggil aiskrim malaysia).

Tapi naik longgar pinti peti ais dikerjakan cucu2 dua orang tu. Sebelum keras rahsia dulu kewujudan aiskrim ni. Nanti tak sempat keras.

Anonymous said...

Salam,

Wahh eskem jeruk kelubi sedapnya... Pernah jugak carik plastik aiskrim ni, tapi tak jumpa :-(

munna said...

PAGI NI SINGGAH KEDAI RUNCIT DEPAN RUMAH... TGK ADA AIKRIM MALAYSIA NI ...APALAGI REMBATLAH TAPI MUNNA SUKA AISKRIM MILO

ILA HonEyBuNNy said...

ila suka gila ais krim asam boiii....

dulu masa sekolah rendah sekupang ja org duk juai kan..hehe....sedappnya...

cikguden said...

aiskrim asam boi.tak sempat jawab, kak hani dah bagitahu dah. huhu.
sedap ni. bagi ler satu

che mid said...

Apa kata jual pada jiran-jiran.. petang-petang pi relaks kat tepi padang sambil bawak eskrem tu.. gerenti laku punya..

Ann Huda (Ate) said...

Akakkk...nostalgia, nyonyot2 es krim kat bucu.

Arwah mak Ate dulu surirumah, anak ramai, jadi dia jual es krim ni supaya ank2 tak pergi beli kat tempat lain. Dia tanam pokok durian belanda, pas tu dia buat es krim durian belanda..fuhh sedap kak.

Cikli said...

ais krim bubur paling top dulu

sal said...

tulah yg sedap..
forever and ever..
selamanya..hik2

Pia said...

"kak...ais krim mesia satu...eh,satu tk cukup,bagi 4 lah...~saya dulu selalu buat,anak2 saya mcm akak lah dok tawaf dpn peti ais tu jap2 buka..maleh lah nk buat...saya paling suka perasa asam boi lah..."

Chik Att said...

dulu dulu .... eskrem ni yang rona merah . Pas tu cium hidu plastik luar .... bau wangi campur asap sejuk ....sedap.....

LIPISLADY said...

Sallam Cikgu Hani,

Lamanya saya tak bertandang kesini.
Sedap ais krim malaysia perisa asam masin tu, tu betul2 kenangan silam yee, saya suka juga ais krim ni, kalau makan memang tak cukup satu.
Dulu saya pun jual ais krim ni, satu RM 0.10.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...