Tetamu yang sentiasa memeriahkan laman saya..TQ

Friday, January 8, 2010

Untuk renungan kita

Seorang kawan memberikan saya puisi ini...Dari luahan minda siapa lah puisi ni agaknya..Salam kenal untuk penulis nya.


Puisi Sang suami untuk isteri


Isteri ku,

Sebagai mentari,

aku ingat satu hal bahawa Tuhan mencipta bukan hanya bumi

Malah ada planet lain yang juga mengharapkan sinaran ku

Lalu

Relakan aku menyinari planet lain

Menyampaikan faedah adanya aku

Kerana sudah takdir Illahi sinaran ku diperlukan

Di planet lain


Balasan puisi dari Sang isteri....


Suami ku,

Andai kau memang mentari

Sang suria memberi cahaya

Aku relakan engkau berikan sinaran mu kepada segala planet

Yang telah Tuhan cipta

Aku pun tidak akan merasa kekurangan

AKAN TETAPI..

Bila kau hanya sejengkal lilin yang berkekuatan 5 Watt sahaja

Jangan lah bermimpi

Lihatlah diri mu pada cermin kaca di sudut kamar kita

Di tengah remang pancaran cahaya mu telah aku mengerti

Cuba lihat siapa diri mu...

Matahari atau lilin?

Atau jangan jangan....

Cuma MANCIS SAJA!!!!!

Please lahhhh............!!!!!!!!!

( Adeiii....Huhuhuhuhuuu...)

7 comments:

umi_e said...

Salam pagi jumaat yang penuh berkat...


hahahahaha tergolak bosar den baco puisi ni haaa :D

maiyah said...

sah si suami kuat isap rokok hehe

DrSam said...

simpati bila si suami menjadi sebatang mancis.

Anonymous said...

...pernah terima puisi ni dari sahabat...
sebenarnya puisi ini buat suami yang ada hati nak buka cawangan kononnya atas alasan amanah Allah!sedangkan seorang isteri pun dia tak terurus.

hani@debumelukut said...

Umi_e dan Maiyah,
akak pun tergelak juga bila ingatkan orang2 yang sewaktu dgnnya.

DrSam,
Ular lidi pun ada yang perasan dia naga.

Anonymous,
Memang dah famous puisi ni..Kita sama2 renungkan nya.

wan ramadhan said...

...Teringat pulok ambo satu puisi dari seorang isteri..ambo ingat rangkap akhir jah
" Lalu ku cuba membakar mentari...tapi sayang diriku yang terbakar" wakakakaa
have a nice weekend

hani@debumelukut said...

wan,
Dah tu bakpo duk nak bakar mentari nyo?
Acu patah2kan mancis tu..senang kan...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...