Tetamu yang sentiasa memeriahkan laman saya..TQ

Thursday, June 7, 2012

Kenal ke tidak ni?

Buah ni masam.
Sekarang dah tak ada kot.
Dulu2 suka remdam isi buah ni dalam cuka,garam gula dan belacan
Makan dengan sudu..ada bijik kena hati2.
Buah apa? cer teka...

Buah ni mak mertua saya buat jem
Banyak boleh di kutip secara percuma di tepi rumah di kampung2.
Sedap, stail berry2 jugak la..
Cer teka jenis berry apa ni?

Ni buah ke kacang ke saya kurang pasti
yang pasti hanya lah saya tak suka makan buah ni
Takut.
Saya takut lipas dan buah ni mcm lipas.
Eiii..tak suka tengok pun.
Tau tak buah apa?











Buah ni pula ada depan kedai yg saya singgah makan di pekan Merapoh.
Saya kutip yg masak, penuh satu bekas.
Paksa anak cuba...tak terliur pun dia orang tu.
Puas saya iklan pasal kemanisan dan keenakan buah ni.
Failed.
"Dah mummy suka, mummy jer lah makan"
Adoii...ngada ngada pulak budak2 ni yer.
OK..buah apa ni?

Kalau tau sebut jer la...
Tidak la saya sorang yg ngaku pandai bab buah tempatan ni..
 Banyak lagi buah lain tapi ni aje buah yg saya tau dan nak canang satu dunia yg saya tau.

19 comments:

kucingorengemok said...

nak buat² tau... yang 1st tu belinjo, ye ke?

Granny Hani said...

Hahaha...entah!

kakcik said...

Alhamdulillah. Akhirnya berjaya juga kakcik masuk ke blog ini. Dah beberapa hari asyik kena sekat dengan pakcik gugel. :(

pena rozie said...

pernah tengok buah ni....

Granny Hani said...

Kakcik, naper pulak jadi camtu?

Granny Hani said...

PR, sebut la nama buah ni...hehehe

Kakzakie said...

Dalam banyak-banayak tu kakak tahu satu cikgu. Buah kemunting kakak sebut yg montel tu. Dulu masa zaman kakak kecik penuh kocek buah ni. Sekarang susah nak jumpa...

makchaq said...

Makchaq tau buah senduduk saja.. anak makchaq panggil bubble berry,

yang lain tak tau pulak, padahal makchaq pun selalu makan buah2 hutan masa kecik2 dulu..

mokwo® said...

buah yg pertama di atas memang banyak kat kampung dulu2..sekarang nih tak nampak btg idung lak,,,memang masam2 cukup sesuai di jadikan pelawas..tapi nama tak ingatlah..buah2 yg lain baru festime nengok...huhu

nabilah_2908 said...

errrr....blurr...tak tau pun...haha..

tapi buah dalam gambar no 2 pun.mcm pernah nampak..tapi tak pernah makan... :)

share la..apa nama2 buah ni...(^_^)

salam kenal dari saya... :)

Granny Hani said...

sorong papan tarik papan,
Buah keranji dlm perahu
suruh makan buah ni,saya makan.
Suruh sebut nama, maaf la yer..saya pun tak berapa tau.

Yg saya tau kat kelantan buah yg pertama tu di panggil 'buah keriyat',kedua buah kemunting, ketiga buah entah hapa2 tah...keempat buah kekut..Kalau saya silap jgn marahhh...

aizamia3 said...

no. 2 tu buah kamunting.. feveret saya masa kecik2 dulu, dok kampung.. ;)

buah yang lain tak kenal..

maiyah said...

nnti nk gugel jap hehehe

Aku said...

buah ketior?

tak pernah makan....

Granny Hani said...

aizamia3,
sekarang dah payah nak cari buah ni.

Granny Hani said...

Aku,
buah ketior? yg mana satu? lain tempat mungkin lain nama..

Granny Hani said...

Maiyah,
hehehe...cari dik, jgn tak cari..

zulfikar hazri said...

satu malam duk gugel cari buah ketior, sampai ke blog ni, siapa tau mana satu buah ketior? nak tau! nak tau!

Anonymous said...

Gambo 1 buoh kiat. Gambo 2 buoh kemuntin. Buoh bujo2 itam tu buoh peghah/perah. Yg last tu tk pasti sgt, ghase2 buoh kekot

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...