Tetamu yang sentiasa memeriahkan laman saya..TQ

Monday, June 25, 2012

Lulian, luku dan langsat.....

Heran jugak ya,
Kenapa lah Orang bukan melayu di Malaysia ni tak reti2 nak cakap melayu?
Bukan sehari dua duk sini, tok nenek pun di lahirkan di sini.
Nak kata tak terdedah dgn bahasa kita rasanya tak mungkin,
Kenapa ya?
Dulu, 5 tahun dulu,
sewaktu saya ke Vietnam tak sorang pun kenal apa itu 'Malaysia'
Usahkan cakap, wang ringgit pun mcm kertas tanpa nilai.
Terkejut saya bila saya ke sana lagi kelmarin.
Wahh...Rata2 jurujual kat pasar tu dah boleh berkomunikasi dalam bahasa kita.
Malah mereka jauh lebih fasih dari jiran2 saya yang dah berpuluh tahun duk sapa saya dengan.."Gud Morning Maam, nice day today a..."
Saya jumpa seorang rakyat Vietnam yg pernah belajar di Msia.
Fasihnya dia berbahasa walau hanya 4 tahun di Kuala Lumpur.
Yang dah berpuluh tahun kat Petaling Street tu  patut malu dgn budak ni.
Necessity is the master of invention?
Berbahasa melayu pun keperluan jugak, tapi kenapa lidah tu tebal sangat?
Ke manja sangat?
Ke besar kepala sangat?
Ke ngada ngada sangat?



3 comments:

Aju Mohit said...

wahh ledapnya lapat lakan lulian hehehhe

Ibu n Abah said...

Mmg kureng diajar..
Patut kuatkuasa mcm di indonesia..
Semua cina fasih berbahasa indonesia dan deoa sesama depa pun bertuturbahasa indonesia.. Suka tengok...
Lepad tu yg paling seronok, depa pandai makan guna tangan....

Cikli said...

Buat apa fasih. Cakap pelat dan berbelit pun boleh jadi menteri. Kuasa besar lagi.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...