Tetamu yang sentiasa memeriahkan laman saya..TQ

Tuesday, March 5, 2013

Salah atau betul

Dah tak penting sama ada salah atau betul.
Kalau betul pun, bila hati sudah benci segalanya akan jadi kesalahan.
Begitu juga bila hati sudah suka,
Segala kesalahan tak menjadi kesalahan..semua nampak eluk jer.
Jadinya kita jadi lah diri kita sendiri.
Tak perlu cuba untuk sentiasa berkorban hanya untuk memenangi hati orang lain,berlagak betul untuk orang lain dan bersusah payah cuba untuk fit in.
Sebenarnya walau kita buat silap pun tak jadi masaalah bila kita di terima sebagai manusia yg punya kekurangan.
Asal kita tau di mana kita berada, di hati orang kah, atau di telapak kaki.
Semalam ada seorang hamba Allah yg mengadu duka
Tangisan dia masih lebat.
Kesimpulan yg saya dapat ialah,
Bila berada di persimpangan hati..
Cubalah untuk berada di hati orang yg menyayangi kita,
bukan nya orang yg tidak menghargai kasih sayang kita.
Lain perkataan kalau orang dah benci tu baik kita angat kaki dan blah...
Orang yg menyayangi kita akan selalu menerima kekurangan kita, memaafkan kita dan mensyukuri adanya kita,
tapi orang sudah menutup pintu hati nya untuk kita hanya akan membilang salah kita dan sentiasa mencari2 salah kita.
Cakap senang lah, kita tidak berada di tempat dia, tak merasa sekadar mendengar dan melihat..
Sebuah perhubungan yg dah bersimpul2 berlipat sirat dengan segala kenangan dan ikatan antara manusia ni bukan nya pokok yg boleh di cantas begitu saja.
Oleh kerana itu, walau sebenarnya saya kalau boleh nak cakap.."Tinggalkan saja dia tu...."
Tapi saya tak cakap begitu.
Jadi semalam, saya cakap kat kawan saya yg dalam dilema tu,
" Alah Sue, just take one step at a time. Sabar lah, akak doakan Tuhan bagi kekuatan buat Sue. Payah2 hidup dgn dia pun Sue, sekurang kurangnya keperluan asas Sue terjaga, anak2 terbela, ada bumbung melindungi kepala..."
Apa lagi yg boleh saya kata?




1 comment:

Kakcik Nur said...

Iyalah, bukan senang nak nasihatkan orang kan...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...