Tetamu yang sentiasa memeriahkan laman saya..TQ

Tuesday, February 8, 2011

Beraso nok kecek kelate...

Ambo ore Kota Bharu, dio ore Mace.
Lain wei caro kecek, padahal se negeri.
Tok soh ko anak2 ambo, ambo pun konpius jugak kade2 tuh.
Kalu ore tuo2 hok kecek tu koho berat..
sleng ngalahkan ore German.
Ore Kota Bharu panggil 'che' ko mok bonda.
Ore Mace panggil 'Che' ko Tok Ayah.
Ko kambeng, demo tu panggil Kambei.
Ko Biring, dia panggil biri..(Betul alik dia pulok nih)
Bule poso Toktua ambo buat kueh 'Woh Mulung'
Che ambo buat 'Onde Onde'.
kueh serupo,nama berbeza.
Ambo kato jange.
Dia kato siak.
Ambo kato juruh
Dia kato kelulu
Ambo kata pekso
Dia kato toktahu
Ambo kata gapo dio gak?
Dia kata pnamo rima gak?
Kasar?
Memang lah dulu ambo rasa tak selesa jugak dengan bahasa dia tu.
tapi lo ni doh beso dgr tok jadi hal lah.
Cuma satu yg ambo perati.
keluarga dia kecek 'mung/aku' dengan adik beradik.
Keluarga ambo dok gitu.
Ambo bahasakan nama sendiri 'Ni, KakMah,Kak,AbeSir,AbeMad'.
Dia kata lebih mesra dgn cara dia.
Ambo kata bagi ambo kasar 'mung/aku nih.
Anak2 suka ngosek nenek mereka bila nenek sebut 'ruti'
Tapi kalu nenek mereka masok 'ruti canai', semua puji.
Makan 'Ruti cicah gulai kambe'..
Hehehhe..
(Kalau bukan asal org Mace tok soh nak berangan kecek seperti org Mace,
tok jaddi!)
Betul ke saloh ni..Ambo puah duk sajo jah, buke pakar bahasa.
Kalu ada ore nak komen pasal ni seleke la adik kakok..
Ambo bangga boleh kecek byk bahasa,Bah. Melayu Baku,Bahaso Kelate dan Bah Inggeris sikit2.
Tu lah ore panggil ambo ni 'Banyak Baso'
Tapi ambo mudoh baso sokmo..
Tak gitu?
Bo lah, larak doh ambo nih, ke kecek byk do oh ore kato ambo 'Kakah Tok Pok'
Tau gapo kakah tok pok?
Bahasa baku-Perkakas tak empuk.
Bahasa Inggeris-Uncooked tools...hehehehee...
Bo bo lah...Tanggung sengoti laaa!

14 comments:

makcu B said...

Hi... hi... hi. Nok ssuko weh. Panda demo. Oghe Salor nga oghe Pitu Geng pung kalu bak kkecek ni, ado jugok laingnyo padaha tok jaoh mano.

hani@debumelukut said...

MakCu, serupo ambo kato lah 'Banyok Baso'..heheheeh...

zul permatang badak said...

....tapi ambo suko bilo dia lare....terkejut bilo buat perangai tak menasabaoh......YAK KELIH BOKTAN.....Bila diterjemoh...untuk menerangkan maksud sebenar......LIHAT ITU PERBUATAN.....sipelarang memang tidak menyetujui sipelaku berbuat demikian......memang unik...ambo bercadang untuk buko tusyen kelas bahasa kelate...bulih deh.......tapi ambo keno belajar lagi.....

hani@debumelukut said...

Zul, byk perkataan kelate yg unik ni.Kita org kelate pun boleh konfuis jugak.
zul, tq kerana sudi jadi follower.

Jijahh @ f.k said...

kalo Jijah kecek kelate .. dorang suka cakap ...

KO CAKAP MACAM PELAT SIAM LAHH ..

sabo jerrr ...

waruna said...

hehehe... memang lain2 pelat tuh. tapi kak ni ore mache jugak tp xpenah pula sebut kambei.. haha kak sebut kambeng jah. ado jugok ore mache hak panggil mak dia "che". dulu2 ramai panggil mak tu "mek". mgkin pengaruh siam la.mggu lepas blk kg mak akak sebut perkataan "pohu" anak terpinga2. lembek lotek, masin perat.. semua tu generasi muda dah xguna...

hani@debumelukut said...

Jijah kena berguru dengan typical kelantanese people dulu baru kena intonasi nya nanti..syabas kerana jijah boleh baca tulisan akak ni..boleh fham jugak.

hani@debumelukut said...

Waruna, agaknya Mace belah pulai chondong saja yang cakap gini kot..
haaa..betul lah, mak mertua hani pun selalu guna perkataan 'Pohu'
Dan betul tak kalau pepatung tu di panggil 'pokyide'? Hani kat kb ni panggil 'Sibo'.

zul permatang badak said...

....Hooo ibu gotto.....ambo panggil puting beliung.......saing ambo ajar.....dia tu baru sebulan....duduk pahang.....sini kalu ado kelas bahaso kelate memang ambo dulu gi daftar....berkenaan dengan POHU....tu ado dio tambah lagi pohu redu......ayat berbunyi...mu rebus ubi sapa jadi pohu redu.....bakpo mu tak tengok.....kalu pedas......pedah neng,ngok.....kalau pergi bersiaran...gi derak....atau gi...neng,ngok.....memang unik bahasa kelantan......

hani@debumelukut said...

Zul, selok kak hani gelak bila baca apa yg zul komen..ye, betul..pohu redu, pahit lepe,masin perak, mase rebe...org kelate ni suka meng'over'kan perasaan...heheheeh

Anonymous said...

salam kak.. nak tambah sket ni.. ambo org kota bharu kg pasir tok kambing.. sokmonya panggilan che ko mok2 set2 keturunan raja jembal.. yg bukan keturunan tu panggil mek lah ko mok2.. tu dulu.. lo ni ppakat panggil umi/mama/ mami etc.. tapi pekso tu 1st time la saya dgr ore klate pakai.. ore klate kata azan tu bang, ore jawa pun.. satu lagi jarang ppalo (jelom)..ore jawa pun kata jarang jugok..

hani@debumelukut said...

salam anonymous,
Pasir tok kambing tu kat mana? saya org kota bharu pun tak pernah dgr jugak nama kg ni..sama lah kita, mungkin walau kita sama org kota bharu tapi berlainan kawasan. 'pekso' tu mmg di bibir setiap org kota bharu/kubang pasu.
Yer, betul lah tu, keluarga saya mmg guna istilah 'che'..mungkin kerana nenek saya keturunan 'Nik'..entah lah.

Anonymous said...

waalaikum salam kak..
pasir tok kambing tu a mile from kedai lalat @ kota jembal?? atau senang lg antara Binjai ke kedai lalat kampung tu dok tgh2. kubang pasu tu ada pasar pagi hok jual kuih dan nasik pagi super best kan? x berkesempatan lg naqk pergi.
so betullah telahan saya.. nik pun suku sakat jugak.. my children pun nik jugak..

hani@debumelukut said...

anonymous,
kubang pasu tu hok ada jual 'tepung telor' yg sedap2 tu..(sedap tu kes saya peminat kuih2 tu)
Kalau berdekatan dgn kedai lalat maksud nya adik ni mesti keturunan raja jembal..nama mesti begining with 'tuan'...betul tak?
anak2 akak tak de nik di pangkal sbb nenek yg nik, bukan datuk.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...