Tetamu yang sentiasa memeriahkan laman saya..TQ

Monday, February 28, 2011

Isteri Si Dol yang mesra alam..

Tahlil kat rumah mak malam semalam ramai yang hadir.
Maka hidangan yang di sediakan tu pun cukup2 saja.
Teringat saya pada cerita arwah bapak saya mengenai majlis makan2 ni.
Ceritanya begini:
Si Dol ni ajak lah Tok Imam datang kenal rumah kerana Tok Imam tu baru bertugas di kampung tu.
Untuk meraikan Tok Imam, isteri Si Dol ni masak makan malam yang istimewa.
Tok Imam tu di pelawalah makan bersama.
Isteri Dol macam biasa lah sibuk melayan mereka makan.
Si Dol ni kalau isteri dia masak sedap2, makan dah tak pandang belakang.
Lepas tambah, tambah lagi..
Sekejap Dol panggil isteri nya untuk tambah lagi lauk itu lauk ini.
Si isteri dah bagi perbagai signal nak menandakan lauk dah habis.
Si Dol ni tak faham faham.
Sekali si isteri ni padamkan lampu (pura2 blackout) dan cepat2 cubit peha Dol sambil berbisik..
"Udah2 lah tambah tu..Lauk dah habis."
Tau apa Jawapan yang isteri Dol terima?
"Tak nak tambah dah...Saya dah kenyang,terima kasih aje lah..."
Waktu lampu di buka semula, kelihatan Tok Imam sedang meraba2 ke pintu rumah untuk balik.
Pucat lesi truma orang tua tu..Tangan kanan Tok Imam sedang menggosok2 peha nya yang dah membiru agak nya.
Kuat sungguh isteri Si Dol tu cubit agak nya..

4 comments:

sally said...

Hik..hik..hik..thank you for making me laugh :)

hani@debumelukut said...

Pn Sally,
u r welcome. saya pun ketawa jugak masa first dgr cerita ni..

Makcu B said...

Hoi, tergelak ambo.... hampir sama dengan cerita W. Nor. hi...hi....hi...

hani@debumelukut said...

Makcu, nanti sekejap kak nie nak tulis cerita wan nor tu...pasal dlm kereta tu kan?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...