Tetamu yang sentiasa memeriahkan laman saya..TQ

Sunday, February 27, 2011

Si penunggu dan yg ditunggu sama2 takut.

Orang tua saya pernah cerita.
Zaman dolu dolu kalau ada orang yang meninggal,
mesti ada orang tunggu kubur.
Siang malam duduk atas wakaf di dalam perkarangan kubur tu.
Dua tiga malam jugak la tunggu tu.
Berbekalkan pelita, dulu mana ada lampu.
Alasan nya tak sampai hati nak biarkan org yg tersayang bersendirian di tempat asing.
Agaknya sementara si mati get used dengan alam kubur kot.
Wallahualam...Siapa yang mula buat gitu tak tau lah saya.
Orang yang tunggu kubur tu bukan calang2 orang.
Sebab bukan hanya tunggu seperti tunggu durian luruh di musim durian.
Si penunggu tu akan di bekalkan AlQuran untuk di baca sepanjang dia berada di kubur.
Biasanya adalah wakaf buat dia berlindung dari hujan.
Makan minum nya di hantar dan tandas nya ada kot berdekatan.
Kalau awak yang di tugaskan jadi penunggu kubur nak tak?
Penunggu kubur ni seorang yang hati nya mesti berani,
tau aje lah kat kubur tu macam Astro jugak..macam2 ada.
Kalau saya yang jadi penunggu kubur,
saya pastikan ada pula penunggu saya, bodyguard.
Mana tak nya, kalau di bandingkan Si Mati yang saya tunggu tu,
saya rasa Si Mati tu pun tak setakut saya yang menunggu dia kat luar.
Jangan awak tak tau, ada org mati kerana terlalu takut.
Tak pasal2 menggali lagi lah Si tukang menggali kubur esuk.
Ish, takut pun tak kan sampai gitu sekali kannn.
Paling2 kalau ada ranting gugur, terkencing dalam seluar lah jawap nya.
Sah lah saya ni bukan calon sesuai untuk tugasan ini.

5 comments:

Marina Monroe said...

he he he akak pun tak brani ooohhhh..

Ibu n Abah said...

puan hani...
baru ni saya ziarah kubur MIL... dah fikir dah bila masa saya nanti, sorang2 dlm kubur...
(nak buat wasiatlah kat anak ke.. suami ker.. suruh teman until saya dah get used to alam kubur...)
lawak2 jugak.. tapikan...
jika kita selalu mengaji Al-Quran, Al Quran itu akan jadi pelindung kita sewaktu kita disoal dengan mungkar nakir. Al-Quran akan menyerupai jejaka yg kacak melindungi kita dari soalan mungkar nakir....
(itu mungkin saya suka....)

hani@debumelukut said...

Ibu dan abah,
Insyaallah..bagaimana kubur kita nanti hanya amalan kita lah yg menentukan. itu janji Tuhan.
by the way, kacak macam pelakon bollywood ke? heheehe....

Kakzakie said...

Hehehe... tak pernah pulak kakak dengar cerita macam nie. Hantu tak keluar sendiri yg jadi hantu. Walau yg dikubur tak takut tapi org yg lalu-lalang yg jadi takut ingatkan ada hantu.

hani@debumelukut said...

Kakzakie,
tak pasal2 buat riuh sekampung kalau org di sangka hantu..lawak jugak ni.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...