Tetamu yang sentiasa memeriahkan laman saya..TQ

Monday, November 19, 2012

Baru UPSR, bukan PMR lagi, BUkan SPM lagi...

Mak mak dan Bapak bapak yg anakanda dapat keputusan UPSR hari ni,
apa khabar?
Apa langkah seterusnya selepas keluar keputusan periksa?
Bagi yg  mendapat keputusan cemerlang tu tak der masaalah.
Tunggu panggilan dari Sekolah berprestasi tinggi atau asrama penuh.
MRSM dan sebagainya.
Yang tak berjaya pun tak de masaalah.
Masuk aje sekolah menengah saluran.
Habis cerita.
Banyak lagi peluang untuk baiki diri selepas ni.
Perjalanan masih panjang.
Tapi kan saya nak cerita sikit ni..
Betul lah selepas result UPSR tak ada masaalah untuk ke sekolah menengah,
cuma masaalah nya bila ada mak bapak nak pilih2 sekolah.
Kalau keputusan anak tu sesuai dgn tempat yg di harapkan tu tak per jugak,
ni tidak.
Keputusan anak rendah saja tapi harapan makbapak setinggi gunung.
Mula lah makbapak pasang kabel situ sini
Cari connection asal anak dapat ke sekolah tertentu.
Buat apa saja demi anak.
Walau tahu keputusan anak tu rendah kenapa tak nak terima kenyataan.?
Ayat yg selalu di guna pakai ialah..
"Anak saya ni bijak Tuan, tapi nasib dia tak baik, tak cukup 'A'.."
Hmm..Dah tak cukup 'A' tu bersekolah aje lah di sekolah menengah mana2 pun...Sama saja.
Kalau dia berusaha dgn izin Tuhan, dia akan cemerlang juga nanti.
Apa susah?
Kenapa saya menyibuk pulak ni?
Sebabbbbbb......
Salah seorang yg akan pening kepala selepas result UPSR adalah 'Room Mate' saya.
Setiap hari selepas keluar result ada lah tamu yg berkunjung.
Meriah rumah saya nanti.
Yang berpuluh tahun tak pernah jijak tangga rumah saya,
tiba tiba buat kunjungan.
Bukan berkunjung saja2, tapi ada udang di sebalik batu..
Baik ada benda tu......
Hehehehe...Tau, memang macam tu.





10 comments:

Nizam.Ariff said...

pasang banner kat pagar rumah "tuan rumah bercuti selama 2 bulan di kampuchea"...
hanya cadangan, kak.

Acik Erna said...

assalam hani..betul tu..anak acik dulu sekolah biasa je walaupun dapat cukup A..Yang penting anak2 nak belajar dengan dorongan kita sebagai ibu bapa dan ajaran dari guru2 disekolah

m.u.l.a.n said...

moga semuanya berjaya dgn cemerlang.. bukan saja cemerlang dgn result yg bakal keluar tetapi berjaya sebagai manusia yg berguna & umat yg teguh imannya..

zana-norzana said...

Ini omak yang tengah berdebar..... anak relaks ajer.... mana2 sekolah pun sama ajer yang penting usaha

makcu B said...

Kena buka meja bawah garaj keto...hehehe....

makchaq said...

Bila harapan ibu ayah terlalu tinggi boleh bagi presure jugak kat anak2...

Kak Nik Ja said...

betul tu hanny...kekadang terkilan jugak tengok anak2 org berpangkat boleh senang2 masuk sekolah yg bagus2 biarpun tanpa keputusan yg cemerlang..anak kita ni yg dapat 5A hanya masuk sekolah bese2 ajer..almaklmlah tak punya ape2 kebel...tapi redha ajelah kalau dah itu rezkinya..rezki yg di hadapan mungkin akan lebih baik buat nya..InsyaAllah...sebagai ibu..hanya doa2 yg baik dan tak pernah putus2 buat sang anak!

Ibu n Abah said...

hehehehehe...
lebey2 betul mak pak macamtu..
siap pasang kabel segala...
Jika memang anaknya dapat 5A dan 8A dan 9A kira okaylah nak memilih2 sekolah... Kan cikgu????

Pia said...

"Assalamualaikum kak hani...anak saya pon hari ni amik result 3A2B jer,apapon alhamdulillah..sebenarnya mmg padanlah dgn usaha dia tu..Tp saya ni bukan lah jenis yg nak pasang kabel bagai w/pon saya ada kenal jg sorang dua kwn yg kuat kabelnya...sbb saya tau kemampuan ank saya tu..bg jer lah peluang tu pd org yg benar2 layak.."

Norhafizah (Lina) said...

Assalamualaikum kak hani.. boleh tak tolong anak saya masuk asrama penuh.
hihihi..
mmg begitu hati mak bapak, walau teruk macam mana pun anaknya, tetap mahu beri yang terbaik.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...