Tetamu yang sentiasa memeriahkan laman saya..TQ

Tuesday, May 3, 2011

Kalau lah ada pilihan..soalan yang tak pasal2 buat senakkan otak.

Materialistik?
Siapa yang tak nak kaya dalam dunia ni?
Ikhlas tanya, siapa yang lebih rela miskin dari kaya?
Cuba tanya orang miskin,
Cuba tanya orang kaya..
Agaknya nak tak mereka tukar tempat.
Kata orang,
Duit bukan segala gala nya.

Duit bukan jaminan kebahagiaan.
Betul.
Setuju.
Tepat.
Duit tidak boleh beli kebahagiaan.
Tapi duit dapat beli handbag Jimmy Choo.
Dapat beli kasut Prada.
Dapat beli Kediaman mewah,
Dapat beli kereta Idaman.

Duit tak dapat beli kesihatan.
Tapi duit dapat bayar bil hospital
dapat bayar khidmat doktor pakar yg terpilih
dapat bayar harga ubatan yang terbaik.

Duit tak dapat beli kasih sayang,
tapi duit dapat beli bunga untuk hari jadi
duit dapat beli hadiah tanda ingatan
duit dapat bantu yg tersayang sewaktu terdesak.

Duit tak dapat beli ketenangan jiwa
tapi duit lah yang boleh membantu kita mendekatkan diri kepada Dia.
Menunaikan tanggung jawap sesama agama.
menderma dan membina rumah ibadat,
Menjadi tetamu Allah di bumi Mekah

Miskin adalah punca kufur.
Kaya itu menbenihkan riak.
Kalau banyak duit sekali pun,
akhir nya mati itu pasti.
Miskin pun kalau dah tiba ajal, mati jugak.
Awak nak mati dalam kekayaan atau dalam kemiskinan?
Ok, jawap dengan ikhlas..betul2 ikhlas.
Nak ke tak nak jadi kaya?
Tak nak?
Kalau tak nak bagi aje kekayaan awak tu pada saya.
Saya nak jugak merasa 'kaya' sekali sekala.
Apa salah nya kannn...
Saya tak hipokrit,
terus terang saya cakap ni.
Tapi biarlah kekayaan itu kekayaan yang di berkati Allah,
yang diredhai Allah,
Biarlah kekayaan itu kekayaan yang menjadikan saya lebih mengingati mati
Kerana wang tidak boleh membeli usia.
Bila dah tamat tempoh,
kaya atau miskin
kita tetap mati juga.

(Si Milah kata, I Lab U, U lab I saja tak kenyang, kalau tak de duit beli beras kebulur jugak......)

10 comments:

AZANI said...

Assalam hani
hari ini sata kaya dgn falsafah bila baca nukilan ini..terimakasih.

DrSinga said...

ellooo cik jentayu...
:)

say tak kenal lah Si Milah...
:)

Piasara said...

"betul3...duit bukan segala-galanya,tapi segala-galanya memerlukan duit!"

Marina Monroe said...

Yang ku cari Kaya di dunia dan Kaya di akhirat, Kaya yang diredhai Allah SWT tapi akak bersyukur sebab ketika ini akak hidup sederhana tidak kaya dan tidak miskin. Hidup ikut kemampuan..Alhamdulillah..

hani@debumelukut said...

Azami,
ini saya petik dari perbahasan antara cikgu2 kat bilik guru semalam.

hani@debumelukut said...

DrSinga,
Milah kata cinta tak kenal rupa tapi tau bilang duit..

hani@debumelukut said...

Piasara,
Kalau tak bahagia dan tak ada duit pulak lagi lah merana..

hani@debumelukut said...

Kak Marina
Alhamdullilah, hani juga tidak pernah merasai 'kaya' tapi tidak pula pernah merasai peritnya di himpit kemiskinan...Syukur dgn apa yg ada.
Ini hanya berkongsi pandangan saja...

Ibu n Abah said...

cikgu hani...
part yang akhir tu paling berkesan...
banyak duit pun, mati itu pasti....
peringatan buat diri sendiri juga...

hani@debumelukut said...

Ibu dan abah,
Duit bukan kekal hak kita sebagai mana nyawa hanya lah pinjaman..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...