Tetamu yang sentiasa memeriahkan laman saya..TQ

Friday, November 22, 2013

Jangan tiru cara dia tau!

Celik mata perut berirama dang dut.
Selera adalah anugerah, syukur Ya Rabbi.
Kalau makanan bertimbun tapi selera tak ada siksa jugak tau.
Ada juga yg selera ada tapi keuzuran membataskan selera.
Conclusion nya, selagi boleh makan, makan!
Ini kata2 yg saya petik dari seorang yg ada 14 jenis penyakit..
"Kalau rasa nak makan tu makan aje lah, dah hinggap penyakit itu ini baru kita berpantang."
Hmm..itu kata dia..Logik jugak lah.
"Habis tu kenapa awak tak berpantang sedangkan awak ada 14 jenis penyakit kronik?"
Saja cuba skill 'lawyer' yg sememang nya saya ada.
"Weiii laaa....Buat apa saya berpantang, saya kan dah ada back up ubat ubatan bercupak ni..
Makan sajalah, apa saja, lepas tu telan ubat, settle problem..Tengok awak tu, diet bagai, tapi tak kurus2 jugak, Rugikan nafsu makan jer.."
Rupanya saya hanya lawyer, dia Tok hakim, hukuman dah di jatuhkan.
Yer tau, saya gemuk, tapi itu dah keluar tajuk k.
Ni tak pasal pasal ada periuk kuali yg melayang nih.
Urut dada, ok ok, bawak bertenang.
Awak rasa dia betul ke?
Ajaran sesat dari mana lah yg dia dapat nih?.
Abaikan sajalah apa dia cakap tu...
So back to the point,
Saya sedang berkira kira nak masak apa,makan apa hari ni...
Musim hujan apa apa pun sedap tapi yg paling sedap di atas muka bumi ni ialah,
MAKAN FREE.
Diet?
My diet starts tomorrow...lepas esuk, esuk....

3 comments:

Hajjah Noraini @Nanie said...

Salam Hani,

hihihi diet memang bagus tapi cara diet banyak yang salah tafsir.
Ramai yang skip2 meals, salah tu.

Yang betul makan dan enjoy setiap meals - breakfast, lunch, tea and dinner tapi makanan seimbang (quality dan quantity)

Masaalah akak, makan between meals, haahahaha perut sentiasa krik krukk pada masa yang tidak patut makan.

Aah, gemuk pun gemuklah, penyakit memang dah sedia ada yang disahkan doktor, no cure, only maintain with medications.

Ibu n Abah said...

Cikgu....
Diet saya pun start esok...
Esok-esok laaaaaa.......kikikikikikikiki
Saya setuju pernyataan.. Selagi ada selera, baiklah makan. Kan?

Anonymous said...

Weiii lahhh...kito srupo lah kak dio...diet start bilo abih makan...hehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...