Tetamu yang sentiasa memeriahkan laman saya..TQ

Saturday, November 30, 2013

Manusia macam macam hal

Memang lah dalam ramai2 manusia ni, saya tergolong dlm manusia yg malang.
Malah ada yg anggap saya paling malang yg pernah dia jumpa.
Ok, terima kenyataan itu, dah nasib nak buat macam mana kan.
Ada juga yg rasa tak sanggup jadi saya,
ada yg kata masaalah mereka nampak kecik kalau banding dgn masaalah saya.
Iyerrrrrr......Faham sangat dan tau sangat.
Tapi hina kah orang yg di duga Tuhan berkali kali ni?
Bau busuk kah badan orang yg di rundung malang?
Berjangkit kah nasib buruk itu seperti wabak yg menakutkan?
Mungkin saya tidak sebahagia orang lain,
tapi saya tidak lah sesusah orang lain juga.
Alhamdullilah, byk yg boleh saya syukuri.
Nikmat Tuhan yg sedikit, yg mungkin orang lain tak terlintas untuk mensyukurinya,
amat besar maknanya buat saya..
Syukur wahai Tuhan,
Walau dugaan buat saya begitu lebat tapi
saya tak seperti mereka..
Saya tak pernah ada beban hutang yang menakutkan.
Tidak pernah terpotong gaji kerana hutang itu ini.
Walau tak jutawan tapi saya juga tak pernah kesempitan kewangan.
Makan pakai cukup, anak2 dapat apa yg sepatutnya mereka dapat.
Dah serata dunia kami lawati dan segala jenis makanan dah menghilangkan lapar kami.
Bumbung tempat berteduh pun cukup memberi keselesaan walau pun bukan istana.
Saya juga bersyukur kerana di beri kesihatan yg baik.
Kawan2 saya yg sebaya saya ramai yg dah berkenalan dengan segala jenis penyakit yg kronik.
Kalau saya kebas jari, kira minima sangat lah bi bandingkan yg terpaksa telan ubat bercupak setiap hari.
Tuhan juga masih memberi saya nafas untuk di hela.
Masih boleh bergelar manusia dan masih boleh melihat anak cucu menjadi dewasa.
Yang penting masih bernyawa dalam keadaan yg tidak menyusahkan orang lain.
On my feet and kicking kata orang putih.
Syukur lagi sekali kerana saya ramai saudara mara.
Penuh rumah kalau ada berkumpul.
Bantuan dan sokongan moral saya kuat.
Sebut di mulut, sekejap saja ada yg sukarela membantu.
Hubungan dgn besan, mertua dan ipar duai sangat akrab.
Saya ada bahu untuk saya sandarkan duka, bila2 masa..
Bukan senang nak kekalkan hubungan begini tapi
Alhamdullilah, tidak ada masaalah bagi saya kalau melibatkan hubungan keluarga.
Kawan2 saya ramai dan saya sentiasa dalam ingatan mereka.
yang jauh tak lupa bertanya khabar,mengirim rindu dan mengutus salam.
Percaya tak kalau saya katakan yg semenjak 6 bulan anak saya terbaring sakit,
belum pernah sehari rumah saya tidak di kunjungi..
Tetamu dtg bawa rezeki buat penghuni nya, kala org murah rezeki..
Alhamdullilah....
 Syukur amat banyak cuma tak larat nak sebut semua.
jangan kata saya ni riak dan nak menunjuk nunjuk pula,
saya hanya nak ulas kebenaran bila ada yg beranggapan yang saya ni insan yg di lupakan oleh rahmat Tuhan.
Salah tu, Tuhan tidak pernah lupakan saya.
Tuhan duga saya supaya saya sentiasa dekat kepada nya.
Samaada saya bahagia atau tidak,
saya banyak kali di duga atau tidak,
ini semua tak penting kerana saya redha.
menerima ketentuan Tuhan seadanya.
Hahahaha...Nak tergelak pun ada.
Apa tidak nya, ada yg kata saya ni tak cukup amalan, itu pasal Tuhan kadha kepayahan.
Apa apa lah....itu antara Tuhan dgn saya.
Salah ke saya sekali sekala meratapi duka saya?
Sekadar melegakan otak yg tersumbat.
Saya kan manusia biasa...
Terima kasih lah kerana memahami keadaan saya dan tidak mencemuh.
Terima kasih kerana tidak menganggap orang2 yg sentiasa di duga ni adalah orang 'pendosa'
Terima kasih Tuhan,
Sekurang kurangnya setengah dari dosa2 saya telah saya bayar di dunia,
Bukan kan dugaan2 itu penghapus dosa?
Alhamdullilah,...




2 comments:

Anonymous said...

Setiap org yg Allah pilih untuk diduga adalah sesungguhnya Allah tahu dia mampu menanggungnya...so mummy adalah org yg kuat dr segi mental n fizikal
Agak2nya jk diduga pd org yg x mampu sdh pasti dia telah menjadi pesakit mental...

Anonymous said...

alhamdulillah kak di atas sgala nikmat n rahmatNya slama ni...syukur Ya Tuhan....syukurrrrr

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...