Tetamu yang sentiasa memeriahkan laman saya..TQ

Thursday, June 2, 2011

Saya rasa x adil tapi Tuhan ada alasan yg kita tak tau.

Dua dua kawan saya.
Si A anak yatim dari kecik. Tidak cemerlang dlm pelajaran dan kemiskinan membuatkn dia terpaksa berhenti sekolah dan kawin dlm usia muda. Bercerai juga dlm usia muda..selain kehilangan suami tempat bergantung dia juga tidak mendapat hak penjagaan anak2. Sekarang di usia awal 50an dia masih kerja sebagai pencuci bangunan untuk sesuap nasi.

Si B anak pegawai daerah yg disegani. Cantik putih gebu. Graduan U dan suami seorg doktor pakar. Anak pun 3 jugak dan bahagia menghabiskan usia dgn keluarga tanpa mengenal pahit kehidupan.

Di bulan ramadhan, Tiap2 mlm si A dtg ke rumah saya untuk tumpang kereta saya ke masjid negeri untuk solat terawikh.Di masjid saya sering duduk/solat di sebelah kawan saya Si B. Saya kenalkan mereka berdua. Setiap tahun Si A mendapat zakat dari Si B. Si B pernah ajak Si A kerumah nya. Tapi Si A mengelak dgn berbagai alasan, sebenarnya dia segan.

Saya akui saya ni jahil dan iman pun tak tebal mana. Oleh itu bila bersolat dgn mereka berdua di kiri kanan saya, mau saja saya berdoa macam ni...
" Ya Allah ya Tuhan ku, berikan lah sedikit bahagia B yg berlebihan itu kepada A kerana A tidak pernah ada bahagia sedangkan B begitu mewah bahagia..."
Apalah saya ni...Pandai pandai Pulak. Tuhan adil dan pemurah. Tuhan juga maha pengampun maka ampunkan lah saya kalau kadang2 tu saya rasa macam kehidupan ini ada kalanya tidak adil...
Pernahkan awak rasa begini juga?

14 comments:

Ann Huda (Ate) said...

Ya, kehidupan kadang terlihat tidak adil tapi Allah Maha Adil. Itu pasti. Kadang Ate juga rasa sama seperti yg cikgu rasa..tapi batas kita sbg manusia, tak boleh nak baca apa yg Allah yang telah susunkan buat hambaNya. Yakini sahaja Allah Maha Adil.

Acik Erna said...

assalam hani..sebagai manusia kadang2 memang kita tak dapat lari dari memikirkan nya..
cuma..kita kena ingat..allah tahu apa yang terbaik buat hambanya kan..

azieazah said...

DIA Maha Mendengar, lagi Maha Adil.

Doa yang jujur tu..

Piasara said...

"saya pun kdg2 terfikir mcm tu juga bila tgk ada org kaya tu terlampau kaya..sedangkn yg miskin terlalu miskin...pernah terfikir sama mcm akak..tp betul lah apa akk kata tu Allah tau Apa yg baik dan apa yg buruk..Allah maha mengetahui apa yg kita tak tau kan kak.."

hani@debumelukut said...

Ate, Kata org nasib tak serupa..tapi betul kah kita yg merubah nasib sendiri?

hani@debumelukut said...

Acik erna,
Itu saja lah pegangan yg menjadikan kita redha dgn dugaan nya

hani@debumelukut said...

Aziezah,
Kita doakan kebahagiaan buat semua.

hani@debumelukut said...

Piasara,
Kita hanya berkuasa untuk berdoa......

Anonymous said...

salam k'hani,

thank Q for sharing such a beautiful and enlightening story. sesungguhnya Allah maha adil.

cheers; ryaha.

ajumohit said...

tp pernah kah kita terfikir, walaupun A tidak sekaya mana tp hidupnya lebih bahagia dari si B...tp B juga menjalankan tanggungjawab yg baik kpd si A...

Cikgu Nurin said...

Tersentuh akak dengan cerita begini...mmg, kadang kala sangat jelas di mata kita akan perbezaan kehidupan yg begini...tapi Allah ada sebab yg hanya Dia yg mengetahui...kesusahan dan penderitaan di duni, kalau kita redha, akan membuahkan hasil yg sangat manis di akhirat...bg yg bernasib baik di dunia, itu juga ujian sebenarnya...apa-apa pun hanya Allah yg mengetahui hikmah sebaliknya....

Opss..salam kenal..:)))

KuNanGKuNanG said...

mmg kadang2 sy jg penah rase camtu..tapi Allah maha mengetahui segala yg telah diaturkan tuk kite...pasti semua berakhir dengan baik jika kita redha..:)

wahida said...

Allah itu Maha adil kak...insyaallah, ada rezeki yg besar menanti A...

alamaya said...

salam singgah..

saya pn slalu pikir cmtu...
antara 2 darjat:
yang kaya hidup bahagia
yang miskin terus tersisih

tapi takper,
kan tuhan tau ape yg terbaek untuk kita....saya slalu ingat kata2 ni

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...