Tetamu yang sentiasa memeriahkan laman saya..TQ

Sunday, September 1, 2019

Dah nak kena tinggal ..

Minggu depan anak menantu dan cucu dah nak balik ke rumah mereka.
Menantu dah habis pantang.
Dah nak start kerja.
Tak ada lagi lah suara bayi di sini
Minggu depan juga cuti anak dah habis.
Dah 3 bulan dia duk rumah.
U dah buka semula.
Bila dia tak ada payah juga.
Sekarang ni dia lah assistant saya.
Dia tukang buang sampah
Tukang kemas dapur
Tukang jemur baju dan lipat kain baju
Sekali sekala jadi drebar
Sekali sekala ke pasar.
Nanti dia tak ada saya kena urus sendiri semua nya.
Back to normal.
selalunya pun saya urus sendiri.
Dia dah final year ni, awal tahun depan chambering lah.
Saya kena bersedia untuk berjauhan dgn dia.
Mana tau kerja nanti bukan di negeri ni.
Tak apa, terserah pada Tuhan.
Yang terbaik buat dia yg terbaik juga buat saya.
Dah hampir selesai perjalanan pengagajian dia.
Dah lega sikit dah hati saya.
Sekarang saya tumpukan kepada Si bongsu saja.
Panjang lagi perjalanan Si bongsu.
Si bongsu pun tak cuti nih, masih di kampus.
Harap2 dipermudahkan juga.
Kalau panjang umur saya, semua anak2 dah keluar dari sarang,
tinggal lah saya sendiri.
Sorang sorang.
Takut? Tak lah.
Sunyi? Semestinya.Riuh anak cucu tak ada gantinya.
Bosan? Tak, byk kerja boleh saya buat untuk isi masa.
Kawan saya yg sekarang ni dah duk sorang cakap....
Best duk sorang katanya.
Tak perlu fikir nak masak apa..
Tak perlu mengemas..
Tak perlu bayar bil letrik sampai ribuan.
Nak keluar ambik kunci kereta, keluar.
Nak balik, balik.
Nak ikuti program masjid setiap hari pun boleh
Nak jumpa kawan2 di kopitiam hari2 pun boleh
Nak kemana? Tepuk dada tanya selera.
Merdeka!
Hmm....betul jugak tu!
Nanti lah kita tengok macam mana...
Wait n see.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...