Tetamu yang sentiasa memeriahkan laman saya..TQ

Thursday, August 30, 2018

Pasar Tani


Dah lama tak berkunjung ke sana.
Rindu pulak.
Selama ni setiap khamis, kul 9 pagi terpacak la Makcik ni kat pasar tani.
Tanpa senarai barang perlu beli pun tak apa,
Pulang nanti penuh jugak bonet..
Never fail to do that.
Seronok..
Jalan perlahan lahan, scan barang jualan.
Belek belek...jenguk jenguk..
Tanya itu ini sekadar nak beramah mesra dgn Si penjual saja.
Sempat share jokes, sempat gelak tawa.
Best gi pasar tani atas 3 sebab.
1. Pakai apa pun x apa, no one is going to judge you.
2. Dapat good bargain. Kalau dpt harga murah dari pasaran tu,
 rasa berjaya..tak sabar nak canang kat kekawan.
3. Stress free. Boleh tgok ragam manusia biasa2, yg sekapal dgn saya.

Itu pasal la saya rindukan aktiviti mingguan saya ni.
Takper, nanti bila saya dah dpt green light untuk ke sana lagi,
 saya akan pergi lah
Cuma kali ni saya tak akan beli roti bijan inti kacang .
Takkan beli nangka dlm polistrin tu
Takkan beli ' tepung boko' lagi
Takkan beli air cendol kurang manis.
Orang yg selalu pesan nak semua ni dah tak perlukan semua ni..
Jap jap , mata masuk habuk...
Tak nak lah gi pasar tani , dah tak seronok!

Wednesday, August 29, 2018

Tak payah gi Jepun.

Martabak Din Tokyo.
Dari saya di bangku sekolah hingga ke tua usang, tetap pilihan nombor 1.
Sedap nya mengalahkan murtabak raja.
Cukup rasa rempah ratus, moist dan lembut kulitnya.
Tanya lah mana2 rakyat Kota Bharu, semua kenal murtabak din tokyo ni.
Masaalahnya.....
Kalau rasa nak makan,
Pikir berpuluh kali.
Nak beli tu bukan senang.
Kul 3 dia start niaga.
Kalau lambat sikit dah habis.
Nak booking memang tak leh.
Kena walk in beli.
Yang beli tu bukan sekeping dua,
Mau nya berpuluh keping.
Itu pasal lah saya kalau beli, beli 10 bungkus terus.
Bawa balik letak dlm freezer.
Kalau nak beli sebungkus( 5 keping) tak berbaloi tunggu.
Hari ni saya datang awal.
Dia baru nak bukak kedai.
Saya orang ke dua.
Masaalahnya orang pertama tu nak 20 bungkus
Bersamaan rm200.
Matilanakkkkkkk....
Bengkak kaki menunggu nih.
Tapi kelazatan nya menjadikan hati teguh.
Sabar.
Tunggu jgn tak tunggu....

Tuesday, August 28, 2018

Dah sihat dah ...

Panjang umur SI Pattah ni.
Baru ni dah nyaris nyaris nak gol dah.
Masuk wad, kena drip dan on medication.
Saya dah tak mengharapkan dia sembuh dah, tapi
nasib baik dia recover.
Pattah kurus dari biasa maklum lah hampir seminggu tak leh makan minum.
Bulu dia pun mcm tak silky gitu
Paru2 dia masih ada bunyi mcm ada kahak
Tak pulih sepenuhnya lagi tu..
Sian Pattah, tidor saja kerja dia.
Tapi dia dah boleh makan sendiri, tak perlu bersuap dah.
Harap2 Patah kuat, be strong Pattah!
Nanti Pattah sihat betul, mummy beli apa saja Pattah nak makan.
Biar gemuk mcm dulu...
Pattah....jangan tinggal dakuuuuuu!

Monday, August 27, 2018

Maaf, ngepek sedap bahasa ibunda...

Alohlaaa...
Tua tua pun kade kade beraso nak jadi supo budok semula.
Kalu setuk angin gak lagu ni lah.
Sekok sebok sore.
Nak baloh, gocoh timbuk pun tok pade dgn reng doh.
Kes gapo? Kes wassup larr...
Jame loni, wassup punca segalanya.
Ada ko patut...
kita beci sokmo kalu ore jenih jual mahal.
Supo la kita ni nak saing sangat dengan dia.
Tau la dia tu kawan lama kita
Pehe peel perangai.
Jak dulu sapa ko lo,
Lagu tu lah...
Kalu tiko dia nak ko kita,
Perlu bantuan kita,
Nak ngadu ko kita,
Nak pinje duit kita..
Kemain lagi..
Lembek gigi pada gusi!
Pahtu gak ghaib.
Kita tegur dia wak derk
Napok online semache
Napok ramah molek di group.
Wassup kita nya wak tok laku gitu.
Panah perut sengoti la main dgn kakah lagu ni.
Eh mek cewi,
Ambo ni kalu tak mustahak, tak wassup ko demo.
Acu tlg balah gak gapo hok ambo tanya tuh.
Acu celik butir mata tgok gapo ambo oyak tu..
Kalu x oyak ke kata kita x oyak, tak ingat ko gu.
Oyak kae nya senyak tipah.
Loh mung la...
Malah baso doh aku nih!
Tobat aku malah doh wassup ko mung.
Kalu jame duk sekelas di sekolah rendah dulu,
Aku pindah duk dgn ore lain doh.
Mu duk sore bucu kelas tuh...
Malah kecek, malah baggi bekal
Malah saing.
Malah malah malah!
Haduhhh...kita dah bercucu..
Peel huduh kita supo tu laa..
Mu ko aku peel huduh nih?

Sunday, August 26, 2018

U ken du it, I ken du it 2...

Apakah yang paling payah 
dalam cubaan
untuk melangkah ke depan?-

 Bila kaki di rantai
oleh
Ingatan.

Apa yang paling payah 
dalam cubaan untuk 
melupakan?

Perkara perlu di lupakan itu lah
 yang sentiasa dalam 
ingatan

Apa yang paling payah 
dalam usaha mengikis 
memori?

Memori adalah kuman yang
Membiakkan rindu di dalam hati .

HIDUP PERLU DITERUSKAN. 
PANDANG KE DEPAN DAN KUATKAN IMAN.
TOLEH KE BELAKANG HANYA UNTUK 
MENJADIKAN PENGALAMAN PAHIT GETIR YANG LALU SEBAGAI PENGAJARAN.



Friday, August 24, 2018

Syurga dunia yang saya cipta









Nyanyian unggas


Itu lah sebahagian dari burung2 peliharaan saya.
Tu lah rumah mereka.
Suara burung2 ni menyambut mentari pagi.
Petang pun riuh.
Namun menenangkan.
Ini pandangan dari jendela bilik saya.
Seronok tengok mereka.
Tak sangka, baru ni sewaktu saya menjawap call dari seorang teman,
Suara burung2 ni jelas kedengaran di dalam talian.
"Pelihara burung ke.?"
Soal dia.
Hahahaaa....pandai dia teka.
Macam duk dalam hutan kan?
Suara unggas menemani saya
Bahagia di hati

Thursday, August 23, 2018

Dah agak dah...

Silap nya di mana?
Punca nya apa?
Kuah kacang kah?
Rendang kah?
Mungkin kari ayam ?
Kek coklat meleleh?
Tak mustahil nenas dan tembikai penyebab nya.
Juga kemungkinan segala macam menu yang
singgah di perut.
Tak boleh tidor malam tadi
Memulas mulas perut ini
Menular di tulang belakang
Berpeluh peluh menahan seksa
Mual dan loya, seperti segala menu
minta dikeluarkan semula.
Seksa amat wei!
Jangan salahkan saya.
Kalau saya tak makan, kecik hati yg menghulurkan
Kalau saya tak habiskan, membazir.
Membazir itu kerja syaitan.
Tak baik tau.

Perut masih memulas.
Tandas masih melambai lambai
Sup tulang sedang dipanaskan
Air asam daging dan kerabu perut ada terhidang.
Acar dan sambal nampak menyelerakan.
Colek buah pun ada untuk kurangkan
rasa bersalah pada tubuh badan.
Tu pasal laaaaaaar
Tak serik ke Hani?
Tak.
Setahun sekali kannnnn.




Wednesday, August 22, 2018

Bunga mekar di pusara

Salam Aidil Adha.
Tak tau nak cakap apa.
Tak beraya.
Saya masih dalam edah.
Anak2 tak ada mood nak raya.
Pertama kali Aidil Adha tanpa ketua keluarga.
Kami hanya masak untuk makan anak negeri.
Tak ada rumah terbuka.
Ibadat korban pun kami tak laksanakan tahun ni.
Pertama kali tak sibuk urus daging korban.
Tadi anak2 ke masjid solat sunat aidil adha,
Lepas tu ziarah pusara papa mereka.
Sempat tangkap gambar pusara buat saya.
(Saya belum ke pusara kerana masih dlm edah)
Tak apa, kami ok jer.
Yang dah pergi tu kami kirimkan doa.
Kami yg ditinggalkan harus meneruskan hidup.
Semoga Tuhan angkat doa2 kami
Rahmati kami, lindungi kami..
Dan permudahkan langkah kami..
Dia meninggalkan kami tapi Allah ada.
Allah tempat kami bergantung harap.
Allah hu akhbar.

Tuesday, August 21, 2018

Awalnya khutbah hari ni

Dah kul 5.30 pagi
Nasib baik sempat lagi sahur.
Anak negeri tidor lambat
Bila kejut nak sahur,
berat nak bangun.
Kena paksa.
Bangun bangun bangun.
Masuk bilik mereka
Sambil kejut utk sahur,
sambil kutip pakaian kotor
sambil susun bedak atas kabinet
sambil betulkan telekung di rak
sambil pungut buku2 yg bersepah
sambil mulut berceramah tajuk
'Anak dara zaman sekarang'
Tajuk ulang tayang.
Maka penghuni bilik lari ke dapur
Terpaksa bangun utk elak telinga bernanah
Haaa....berjaya.
Tektik kejut utk sahur kena macam tu.
Kalau setakat kejut2 manja,
memang mereka pekakkan telinga.
Bagi ceramah tajuk sensasi sikit
Baru matlamat tercapai.
Ok, cepat sikit makan tu
Dah nak subuh
Lepas makan kemas meja
Pot pet pot pet....
Ceramah, khutbah bersambung di ruang dapur pulak.
"Ya lah, ya lah mummyyyy....."
Hmmm...kan kalu mudah bangun bila mummy kejut tadi,
tak la kena dengar ceramah.....
Mummy ni kalau dah start berceramah, berkhutbah,
payah nak stop....
Padan muka uols.
Anyway..
Selamat berpuasa semua
Semoga doa kita di angkat
Semoga kita turut tempias dengan keberkatan hari wukuf
Aminnnnn

Sunday, August 19, 2018

Damai lah kamu di sana...

Hujan
Sangat lebat.
Pokok di laman puas.
Tidak lagi haus dahaga.
Burung2 peliharaan
Basah main hujan
Kucing2 bertempiaran
Lari masuk ke dalam.
Hujan begini hati turut lenjun
Di penjuru ini sepi menghuni
Senyap, sunyi.
Kipas tidak berkhidmat
Aircond berehat.
Sejadah itu terbentang
menunggu panggilan azan.
Aku sarung telekung dan berdiri di jendela
Tangisan langit masih mencurah2 di luar.
Pandangan tertumpu di situ
Mengintai senyum mu yg tertinggal
Dari bilik ini lirikan mata tembus ke laman
Di tempat kamu menghela nafas terakhir mu.
Air hujan bertakung di bumi.
Tangisan bertakung di hati.

Saya yg tak reti reti

Wei la weiiii....
Tak serik serik.
An error is not a mistake until it is repeated.
Bodoh tul la...
Saya lah.
Yang bodoh tu saya, sentiasa saya.
Semula jadi saya, mudah percayakan orang.
Mudah cair.
Dah sah sah dia pernah tipu saya dulu,
Sekarang saya buka peluang untuk di tipu sekali lagi
Bukan salah orang yg pandai permainkan orang
Tapi salah orang yg tak reti reti nak say 'no'.
Hadoiiii...
Saya harap saya lebih tegas.
Terutamanya bab duit.
Bila dah kena tipu tau pulak rasa nak terkam orang.
Padan muka saya kan?

Yakin


Saturday, August 18, 2018

Terkenang semasa dulu....

Aku senyum sorang sorang
Rupanya niat kita serupa
Cuma berselisih waktu
Aku mengintai bayang mu di sini tadi
Sebagaimana
Kau singgah berkali kali
mengintai jejak ku yg bersisa
Bahasa yg tertinggal walau sudah basi
Berulang kali di baca
Berbekas di hati
Ayat2 menipu diri sendiri dari ku
Dan juga dari mu
Kita cuba penjarakan kebenaran dan 
pamerkan kepalsuan.
Degup jantung tidak pandai menipu
Sekali sekala rentak lama bermain dlm dada.
Tanpa sengaja, tanpa rencana
Di hujung senja ini kita cuba untuk berahsia
Cuba pamerkan gagah kuat 
Hiasi wajah dgn tawa bahagia
Kita pilih bina jarak kerana
haluan kita tidak serupa.
Keperluan kita berbeza.
Rindu telah lama dirantai.
Jangan sampai bebas terlepas.
Biarkan saja ia tertambat begitu.
Tadi ku singgah lagi, intai lagi..
Bilalah kau akan singgah, atau
Sudah singgah rupanya...
Berselisih lagi...
Hati menanti dan menunggu
siapa yg akan memecah bisu.
Lawak lah kita ni.
Kau tersenyum di sana dan aku
ketawa sorang sorang di sini.
Sungguh menghiburkan.
Kita bukan apa apa,
Permainan mengisi masa luang sementara 
Menyempurnakan tugasan harian.
Mengusir bosan.
Hanya kita yang tahu jenaka ini
Hanya kita yang mampu ketawa
Biarlah apa pun tafsiran nya
Yang pasti hanya kita yang tau segalanya.

(Cerita kita diwaktu Msia masih dipanggil Tanah Melayu.
Lama kannn?
Pelakon pun dah boleh letak di rak muzium.
Tapi setiap kali teringat, setiap kali tu lah gelak.
Rahsia ku, rahsia mu.....)



Friday, August 17, 2018

Cuti lagi

Cuti sekolah
Raya haji
Masih dalam edah
Tak ada persiapan raya.
Lagipun ramai suku sakat beraya di kolumpur.
Tak balik.
Tak jadi masaalah.
Anak saya yg ada di sini pun kerja raya ni.
Ada kes reman katanya, kena ke mahkaman juga walau cuti.
Yang sorang lagi ulat buku tu, nak study, exam dah dekat.
Cukuplah beraya dgn gi solat sunat dan
Ziarah pusara papa.
Saya?
Saya tak apa apa.
Redha.
Tidak lah saya berhempas pulas di dapur tahun ni.
Tak perlu berpeluh peluh urus bahagian daging korban
Tak main masak2 sampai ke petang.
Rencana Tuhan adalah yg terbaik.
Tahun ni kemungkinan kami hanya duk diam2 tapi
Lauk pauk dan daging korban sampai ke riba..
Heheheh...Begitu lah biasanya.
Worih waroh adik kakak ramai..
Mereka dah siang2 gitau.
Dont prepare anything, we will provide.
Syukur ya Allah.
Mana nak cari worih waroh yg macam ni?
Tuhan hadirkan mereka dalam hidup saya untuk
Menyayangi saya dan ambik peduli hal saya.
Alhamdullilah.
Mak, nanti daging goreng tu nak yg byk lemak ok...
Kak, lebihkan cili dlm sup tulang tu, kita nak yg pedas.
Dik, daging perap utk di bakar tu nak yg belum bakar, nak bakar sendiri.
Ish, ngada2 lah pulak!
Byk pula syarat ni...Shut up Hani!
I thank you, all of you.
I lab U.

Thursday, August 16, 2018

Seksi semacam...

Posing istimewa dari Owk.
Santai.
Owk berangan nak jadi model.
Seksi tak?
Owk, kawan awak dah dijangkiti virus dan
Sedang di rawat di hospital.
Awak pulak kemain lagi duk berangan seksi.
Pandang la..lihat la....
Tiru mcm sayaaaaa.....

Wednesday, August 15, 2018

Jangan cuba usik bungkusan itu.

Jangan mengajak aku membuka bungkusan itu.
Tak perlu.
Sudah sekian waktu aku humban di penjuru minda
Biarkan ia di situ.
Buat apa mau di intai isi nya kalau nanti hati akan terluka
Aku tidak mau seksa ingatan
Dera fikiran
Kau buka lah kalau kau rasa perlu
Jgn ajak aku.
Bungkusan berisi kenangan
Pahit yg mencengkam
Manis pun telah berubah rasa
Sudah hilang gula.
Masam, mungkin sudah basi atau
mungkin ada kuman meracuni.
Ikat kembali bungkusan itu..
Aku tidak suka bila rindu mengalir keluar
Ikat kemas kemas.
Penyakit rindu tiada ubatnya
Dan aku tidak selesa menternaknya.
Rindu bagi mu adalah tanda cinta
Tapi
Rindu bagi ku hanya sakit dan perit.
Menyiksa jiwa
Simpan lah bungkusan itu
Jauhkan sejarah diri ku itu dari
masa depan ku.
Aku mau melangkah ke depan
Dan
Tidak lagi mau toleh ke belakang.

Jalan tinggalkan saya...

Sekarang musim wabak.
Virus yg membunuh kucing.
Marin kucing saya elok saja makan minum
Hari ni dah sakit.
Bawa ke klinik, doktor check memang dah kena jangkitan
Kesian Si Pattah, kena masuk air/drip
Warded lagi
Doktor kata 10% peluang utk hidup.
Semoga Pattah cepat sembuh.
Sedih tengok Pattah.

Tuesday, August 14, 2018

Apa sal pulak si minah ni?

Awak tak rasa pelik ke?
Bila orang yg dah lama tak hubungi kita
Tiba tiba hubungi kita dgn terlebih mesra.
Walhal selama ni bila kita cuba hubungi dia,
dia mcm mengelak, mcm tak nak kawan.
Tiba tiba boleh wassup, call bertanya khabar.
Pelik.
Buang tebiat ke?
Nak pinjam duit ke?
Tu soalan yg terlintas dalam kepala

Saya ni bukan sombong mana pun
Kalau yg terputus hubungan bersebab tu saya faham
Suka sgt kalau bertaut kembali.
Ni bukan kes terputus hubungan,
Bukan tak pernah tak hubungi dia
Tapi dia yg macam tak perlukan kita
Sampai kita pernah rasa seperti hidung tak mancung
Pipi tersorong sorong...
Pernah kecik hati dgn sikap dia.

Tup tup sehari dua ni baik over sangat.
Ada udang di sebalik batu kah?
Saya layan jer...nak tgok permainan apa
Drama apa...
Maaf ya, saya rasa tak kurang apa apa pun tanpa awak
Awak kembali pun tak menambah apa apa.
So please mind your distance..
I do not need this kind of people in my life.
Back off!


Monday, August 13, 2018

Budak mesin rumput tu tak dtg2....

Tengok rumput meliar,panjang dan menyakitkan mata.
Tak boleh jadi ni, kena selesaikan masaalah rumput hari ni jugak.
Ambik bangku, duduk dan cabut.
Yg perlu di gunting saya gunting.
Bila matahari tinggi, saya berhenti.
Panas, berpeluh peluh.
Puas.
Selesai masaalah rumput.
Timbul masaalah baru.
Tangan saya ni mengalami carpal tunnel syndrom.
Bila terlebih guna jari2 ni mula la sakit.
Kebas dan lenguh.
Cepat2 cari metacoba, vitamin saraf.
Aduiiii...sakit nya mak!
Malam ni sah berdenyut tak leh tido
Sah sakit.
Ini lah orang panggil sakit yg di cari.
Tau jari tak leh kerja overtime, paksa juga jari tu.
Kan dah padan muka saya.
Huhuhhuhuuu...
Nak ngadu pada siapa bila sakit malam nanti...
Cian saya laaaĆ r...
Dah, dahhhh..!
Nyampah pulak rasanya.
Hani, stay strong!

Sunday, August 12, 2018

Tajuk cari nahas nih...

Tentu ramai yg kecam saya kalau saya ulas macam ni.
Saya sendiri pun tau yg cara saya ulas ni tak betul tapi nak ulas juga.
Ikhlas cakap, memang terfikir juga macam ni.
Sekali sekala tu terlintas juga...

Pernah tak awak rasa jeles?
Rasa macam tak adil jer
Rasa marah bila lihat....

Ada orang tu..
Hebat.
Lawa
Bergaya
Kaya raya
Bahagia
Apa nak semua dapat..
Senang nya hidup dia, bebas masaalah.

Ada orang tu..
Terang2 jahil
Tak solat
Tak buat yg wajib dan yg haram jadi ikutan
Tapi kehidupan berkat, senang lenang
Ada kuasa, ada pengaruh
Di puja puji lagi

Ada orang tu pulak
Makan duit haram, habis anak beranak senang lenang
Anak2 berjaya, sihat sejahtera..
Kapal di laut, gedung di darat..
Dermawan pulak tu
Wajah ceria bahagia sentiasa di dada media sosial

Ada orang yang selebih nya..
Sentiasa berusaha untuk senang
Tapi tak senang senang
Sentiasa redha dan tabah sabar
Tapi ujian demi ujian hinggap di kehidupan nya
Tak ada rupa untuk dibanggakan
Pelajaran pun tamat sekolah atap jer.
Tidak mewah harta tapi mewah penyakit
Derita hidup menghurung diri seperti lalat menghurung bangkai.
Yang dia ada hanya Tuhan, tempat memohon dan meminta.
Yang dia miliki hanya redha dan sabar.

Wei, sakit hati wei....
Tak adil la macam ni...
Betul lah susah atau senang tetap mati juga satu hari.
Tapi
Sekurang kurangnya golongan tu dah rasa senang di dunia kalau pun di akhirat nanti seksa..
Yang seksa di dunia ni pun belum tentu senang di akhirat nanti..
Entah entah seksa di kedua alam.
Tu pasal la...
Kaya pun mati, miskin pun mati.
Baik mati setelah merasai hidup kaya raya.
Kan?
Bahagia pun mati, sengsara pun mati.
Baik lah mati dalam bahagia..
Warak pun mati jahil pun mati.
Allah hu..tidak ada yg lebih baik dari mati dalam iman!

Awakkkk...
Jangan lah kecam saya yer
Saja jer saya ulas begini.
Benda yg duk berlegar dalam kepala dari marin lagi.
Tau kenapa?
Tak ada kes lain selain dari duk follow ig Dato perangai pelik yg tersohor kaya tu lah.
Follow ig si pondan yg cantik lawa tu
Follow ig perempuan yg gedik bukan main walau dah tua demi marketing
Follow ig artis...
Hadehhhh..kenapa lah duk follow ig set2 kelaut nih?
Suka suka....
Hahahahaha....
Bila tgok mereka sebenarnya saya rasa lebih bertuah menjadi saya.
Mensyukuri kehidupan saya walau tak hebat mana.
Menyayangi org2 di sekeliling saya seadanya.
Menerima ketentuan Tuhan kerana saya yakin perancangan Tuhan adalah yg terbaik.
Please God, dont make me b one of them!




Friday, August 10, 2018

Yang kurik itu kendi...

Berkali kali dia duk mintak kerja baik pulih
Dia perlu duit.
Anak nya nak kawin lepas raya haji nanti.
Kesian.
Saya ni memang mudah mengalah.
Demi kesian saya suruh dia baiki bumbung yg tiris di rumah lama saya.
Tiris tu sikit saja,di anjung rumah saja
Tapi demi kesian, saya suruh dia baiki.
Bagi saya dia cukup baik dah sbb tak mintak nak pinjam duit.
Saya paling tak suka org yg mudah nak meminjam.
Sikit2 nak pinjam, bayar nya tidak.
Dari manis muka jadi macam musuh.
Bukan kita yg bermusuh tapi si peminjam tu yg menjauhkan diri.
Jadi, bila dia ni mintak nak kerja
Saya tak sampai hati nak cakap tak ada kerja utk dia.
Biarlah, berbahagi rezeki kata orang.
Semoga upah yg sedikit tu boleh membantu.
Semoga majlis anak dia nanti sempurna.
Hari ni bila saya bagi dia tugasan baiki bumbung tu,
Dia happy sungguh.
Tak pasal2 bersih sekeliling rumah saya dia kemaskan.
Tanda terima kasih.
Berpeluh peluh dia tadi.
Dia x nak upah pun, bantu saja kata nya.
Saya mampu jamu air dan makan pagi saja.
Tak apa lah, tengok dia senyum saya rasa puas.
Bantuan saya x seberapa pun tapi pandai dia menghargai nya.
The moral of the story..
Kasih seorg bapa, sanggup buat apa saja demi anak.

Thursday, August 9, 2018

Nasi lemak mummy.

Nasi lemak.
Home cooked.
Sendiri kata sedap.
Apa org lain kata tak  penting.
Janji boleh makan nasi lemak gaya saya.
Nasi lemak harum bau halba dan pandan.
Bilis goreng dgn bwg
Kacang tanah goreng
Sambal pedas manis
Telur masak 3 suku.
Ayam goreng kunyit.
Timun? X perlu.
Tauhu dan tempe goreng.
Papadpm? Bertimbun dlm pinggan.
Sedap nyaaaaaa.
Puas.
Setelah berbulan duk makan nasi lemak yg anak2 beli
Setelah telan dan hadam setiap suap dgn keterpaksaan
Hari ni baru puas.
Suapan demi suapan dgn syukur yg panjang.
Habis sepinggan.
Kenyang
Alhamdullilah.
(Niat nak share photo nasi lemak saya ni tapi dah habis sepinggan, 
masa lapar tadi lupa nak snap photo.)


Wednesday, August 8, 2018

Saya doakan yg baik2 saja buat dia.

Baka keturunan sama
Didikan sama
Persekitaran sama
Makanan sama
Kasih sayang pun sama
Tapi kenapa dalam ramai anak2 ada anak yg tidak serupa?
Kenapa dia berbeza?
Wajah x serupa tidak apa,
Ni watak, sikap dan perangai sangat2 berbeza.
Tak tau silap di mana.
Terasa macam gagal, fail...
Ujian bagi anak kah?
Atau ujian buat ibu bapa?
Tak tau nak cakap apa dah...
Tuhan,
Tolong jaga dia....

Tuesday, August 7, 2018

Nyenyak

Sedapnya dia tidor.
Dari pagi sampai dah zohor pun tak bangun2.
Nyenyak tak ingat donia!
Kalau lah saya boleh tidor senyenyak dia alangkah bagus.

Pattah weiiii...
Mudah nya hidup kau ni
Makan orang bagi,
Tido atas sofa
Tak perlu fikir apa dah.
Aku jugak la yg serabut dgn 1001 masaalah.
Kau tu kalau mati pun sah masuk syurga,
Aku ni belum tentu kucing weiii...

Rupanya,
Kucing ni lebih bertuah dari saya.

Monday, August 6, 2018

Biarlah ampaian kain berbicara...


A picture paints a thousand words..
Betul.
Saya perhatikan ampaian ni.
Jelas dan nyata.
Terang tak perlu bersuluh.
Cerita penghuni negeri ni..
Cuba tengok...
Ada 4 cerita yg straight forward di sini.
Cerita 1
Ada seorang wanita yg sedang dalam edah di bawah bumbung ini
Masih berkabung.
Masih suram kehidupan nya sesuram warna2 yg membalut tubuh nya.
Hitam, kelabu dan putih warna2 pilihan
Sesuai dgn keadaan.
Redha.
Cerita 2
Ada sorang lagi rakyat yg kerja di mahkamah.
Suka tak suka, hanya hitam putih yg boleh disarungkan
Warna wajib.
Kasut, beg tangan pun warna asas tu saja.
Boring kan?
Apa nak buat dah itu karier dia.
Cerita 3.
Baru siap jemur 1 mesin cucian.
Ada 1 mesin penuh lagi pakaian rakyat jelata.
Belum siap lagi..mesin basuh masih bekerja keras .
Tu pasal ada ruang lagi utk kain baju seterusnya.
Ampaian sentiasa penuh.
Anak negeri ramai.
Yang bermukim dan yg berkala sentiasa ada.
Cerita 4
Punya lah tak ada kerja Si Tuan tanah,
Duk tilik ampaian dari tadi.
Pakaian di jemuran pun boleh sabit kes.
Walhal banyak kerja lain menanti..
Jap laaaaar....
Nak update blog dgn tajuk merapu meraban ni dulu.
Apa apa aje lah Tuan tanah wei,
Janji bahagia.
Kannnnnnnnnnnn?


Sunday, August 5, 2018

Terhibur hati saya laaa

Yes!
Hari ni pun ada kawan singgah.
Hari hari ada kawan singgah pun tak apa.
Terubat hati.
Dua ni kawan dari bangku sekolah..
Satu geng dgn group yg singgah marin.
Satu kepala.
Sekarang pun satu kepala.
Thank you Hah dan Tini.
Kalau kawan datang cepat jer masa berlalu.
Belum puas cerita cerita dah nak balik dah.
Lain kali datang lagi yer.

Saturday, August 4, 2018

Datang lagi ya.

Kawan2 datang jenguk saya hari ni..
Datang bawa nasi bungkus.
Bawa kueh
Bawa buah
Bawa sokongan moral.
Bawa kemesraan persahabatan.
Kami duduk duduk kongsi sepi di hati saya
Kami baca yassin ramai ramai..
Kami pohon doa buat arwah.
Terharulah saya...
Terasa bertuahnya saya mempunyai kawan2 seperti mereka.
Kawan baik adalah rezeki kan?
Alhamdullilah.

Friday, August 3, 2018

Goreng paru, kari terung

Hari ni meter malas saya berada di tahap paling tinggi.

Ini menu untuk anak negeri saya hari ni.
Breakfast
Goreng paru, kari terung dan sambal.
Lunch
Goreng paru, kari terung dan sambal
Dinner
Goreng paru, kari terung dan sambal.
 Sekali masak untuk 3 meals.
Mana nak cari orang lain yg lebih malas dari saya.
Hebat kan?
Haaa .....Tepukkkk!

Thursday, August 2, 2018

Yati

Kenal saya tak?
Dia senyum sambil memegang tangan saya.
Puas saya tilik wajah dia..
Senyuman itu..
Rasa macam pernah hadir senyuman tu dalam hidup saya ni
Siapa ya...
Yati ni..
Your long lost friend...
Yati?
Which yati?
Dont tell me that you r Yati that used to b my bestfriend 40 years ago?
Yup...I am...tu kata Yati.
Astaqfirullahilazimmm...rupa dah tak sama...
Yes yes yes...tu la senyuman yg saya cari selama ni.
Yes! Tuhan jawap doa saya.
Bertemu juga setelah sekian lama.
Yati...
You moved away 40 years ago.
Sebelum tu kita berjiran.
Hari hari yati datang rumah saya
Kami share cerita suka duka..
Menangis bersama, ketawa bersama
Satu hari Yati cakap keluarga dia dah nak pindah.
And thats it.
That was the last time I saw her.
Zaman tu x ada wassup bagai, putus terus.
Saya jadi cikgu dan Yati jadi apa saya tak tau.
Dr Yati.
Wahhhh....jadi doktor rupanya.
Yati tinggal di UK, anak2 dah jadi rakyat Uk.
 Yati lebih bernasib baik dari saya lah kalau begitu.
Syukur, tumpang gembira dgr perkembangan diri yati.
Dah bercucu juga dan rupanya balik msia kerana sedang bercuti.
Tie....
Terima kasih dtg cari saya
Terima kasih tak lupakan saya
Terima kasih kerana tak berubah.
Wajah berubah tu biasalah, tapi perangai masih serupa.
Ramah dan ceria seperti dulu jugak.
Lain kali insyaAllah kita jumpa lagi ya.
Kita dating, makan2 dan cerita2
Byk cerita nak dikongsi ni tapi Yati tak boleh lama2.
Selamat tinggal Yati, selamat terbang ke London semula.
Cepatnya masa berlalu,
Bila tgok Yati, tiba2 terkenangkan arwah ayah saya.
Dulu arwah ayah saya selalu cakap.
Ubat demam saya ialah yati..bila yati dtg je, sihat sejahtera lah saya.
Tengah tidor pun bangun kalau bunyi suara yati.
Hmm...those were the days....
See you again some other time dear...
Yati, today you make my day.
Thank you Yati.

Wednesday, August 1, 2018

Terima kasih kerana bertanya...

Ramai yang bertanya...
Apa khabar saya sekarang..
Ok ke tak ok..
Kuat tak?
Tabah tak?
Alhamdullilah saya ok saja.
Terima kasih kerana ambil peduli keadaan saya.
Terus terang saya nak cerita...
Saya ni,
Kadang kadang,
Bangun pagi dengan hati lapang, ceria dan tenteram
Tapi kadang kadang,
Celik mata berebut persoalan dan kebuntuan menerjah dalam fikiran.
Kadang kadang,
Bukak Quran, baca dan baca sampai 5 juz sehari tanpa masaalah
Tapi kadang kadang,
Nak habiskan satu muka surat tanpa tangisan pun payah, bergetar suara, halkom bagai disumbat batu berduri..
Kadang kadang
Makan meggi pun sedap, habis licin semangkuk.
Tapi Kadang kadang,
Makanan kegemaran terhidang tapi selera tidak ada, setiap suap ditelan bersama kenangan yg hadir..payah nak hadam.
Kadang kadang,
Seronok bila ramai yg ambik peduli, singgah bertanya khabar dan riuh suara anak negeri
Tapi kadang kadang rasa tak nak jumpa sesiapa, nak masuk dalam lubang cacing dan bertapa.
Kadang kadang hati redha, pasrah, syukur seadanya, fikiran positif dan yakin kuat.
Tapi kadang kadang jadi macam budak kecik, nak meraung, nak berpeel, nak teriak guling guling lepas perasaan dan jadi bodoh sebodoh bodohnya.
Ini bukan depressi,
Ini bukan penyakit hati
Ini hanya lah episod kehidupan saya yg terkini.
Ini lah perjalanan hidup baru saya dalam cubaan untuk terus melangkah ke depan.
Saya yakin saya tidak bersendiri kerana Tuhan tidak pernah tinggalkan saya.
Saya sedang belajar untuk menerima takdir saya, maafkan saya kalau sekali sekala saya mempamerkan kelemahan saya kerana berpura pura kuat itu bukan mudah.
Payah.
Amat payah.
Terima kasih sekali lagi
Izinkan saya menyepi dulu seketika, sampai waktunya insyaAllah saya akan kembali semula sebagai saya.
Doakan yg baik baik buat saya ya.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...