Tetamu yang sentiasa memeriahkan laman saya..TQ

Sunday, January 27, 2013

Budak pun tau rasa rendah diri.

Tiba2 Si Bongsu saya tanya macam ni..
"Mummy, mummy ada kelebihan apa?"
Haah? Kenapa pulak dia tanya macam ni.
"Mummy ni Anis, tak de kelebihan apa pun. Serba kurang.
Dia pandang saya.
Saya pandang dia.
'Anis, kelebihan kita terletak pada pandangan mata orang yg menilai.
Bertuah lah orang yang di hargai kerana ada kelebihan..
Tapi Mummy tak macam tu, mummy ni serba kekurangan.
Tapi mummy bahagia sebab keluarga mummy menerima kekurangan mummy seadanya"
Dia bertanya lagi
"Cikgu kata semua orang ada kelebihan,
Anis ada kelebihan tak?"
Sambil buat kerja saya, saya terus sambung lagi,
"Anis, bagi mummy Anis byk kelebihan, Anis seorang anak yg tak pernah melawan cakap mummy,
Anis tekun belajar dan pandai menjaga tutur kata bila bergaul dgn orang lebih tua.. One more thing, Anis pandai masak dari seawal usia 6 tahun..Tu mummy tabik spring tu.."
Dia tak puas hati, diasaknya lagi dengan soalan lain
"Kawan Anis Insyirah, kelebihan dia melukis, Alia kelebihan dia ialah dia cantik,  Aisyah kelebihan dia ialah dia pemain Netball bagi sekolah...Anis kat sekolah tak ada kelebihan."
Laaa....Rupanya baru saya faham, dia merasa rendah diri bila berada di kalangan kawan2 dia. Dia rasa a bookworm like her is so boring and dull...
Anis, no matter what people think of you, as long as you are on the right track, nothing matters.
Look at it this way,
You have lots of friends.
Your friends turn to you when they need some help with their studies.
Your teachers put high hopes in you.
Your siblings loves you.
We love you so much, no matter what.
Ok, go to sleep and just be my baby and don't grow up too soon.
Budak2 sekarang, ade jer soalan2 yg kita tak jangka dia orang nak kemukakan.
Fening kepala hotak kita nak betulkan stesen..

.

1 comment:

Azian Elias said...

rasa rendah diri bila dia tak terlibat activity sekolah.. but she makes the school happy . i m sure..


same to my kids.. sometimes soalan macam tak terfikir oleh kita..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...