Tetamu yang sentiasa memeriahkan laman saya..TQ

Tuesday, March 26, 2013

Awak muda lagi lain lah.

Ya saya tau saya dah tua.
Apa tak tua nya kalau usia dah melepasi separuh abad.
Kalau ada yg cakap saya muda, saya nak tergelak.
Agaknya yg cakap tu usia 80 tahun sebab tu lah dia anggap saya muda.
Bila ada orang cakap saya nampak tua sekarang saya tak nafikan.
Yer, sepatutnya pun saya nampak tua.
Malah saya risau kalau saya tak nampak tua.
(Kang ada yang cakap saya cucuk tang sana cucuk tang sini pulak..Hehehe..)
Lebih rela nampak tua dari nampak macam org tua tak sedar diri, perasan muda.
Grow old gracefully, tu yg terbaik.
Tua adalah proses semulajadi.
Kedut2 adalah lambang kematangan usia.
Minda pun kena matang sesuai dgn usia tak gitu?
Cukup lah muda hanya sekali..Dah puas jadi muda.
Sekarang saya lebih fikirkan pasal kesihatan saya.
Dah usia macam ni kalau boleh nak cuba untuk tidak uzur.
Tak nak nyusahkan anak2.
Lebih byk duit saya belanjakan untuk beli ubatan dan supliment dari beli bedak gincu.
Mencegah itu lebih baik dari mengubati.
Tapi kalau ditakdirkan saya terlantar sakit pun saya rasa bukan perkara pelik.
Ramai kawan2 seusia saya yg dah uzur, yg dah  pulang mengadap Pencipta pun dah ramai.
Hidup ini hanya pinjaman, harta dan keluarga pun sama, pinjaman juga.
Yang pasti tua mendekatkan kita pada mati.
Hanya satu yang saya nak sangat buat.
Nak belajar.
Bukan masuk U, bukan sambung belajar ilmu dunia.
Orang macam saya sepatutnya ketepikan soal dunia dan beri ruang untuk bekalan mati.
Ada ke orang se tua saya yg masih duk cari ilmu dunia?
Kalau ikutkan nak cari harta sampai mati pun tak habis2
Cukup lah apa yg ada. tak kaya pun tak apa asal kehidupan saya di berkati Allah..
Saya nak belajar ilmu agama, mendalami hukum hakam.
Nak betulkan solat dan segala yg fardhu.
Nak betulkan bacaan Quran.
Nak ke masjid, ke majlis2 agama.
Sehingga saat ini saya masih tidak dapat memenuhi 100% keinginan saya ni.
Harap2 usia panjang dan bila pencen nanti saya boleh beri tumpuan.
Kita hanya merancang tapi Tuhan menentukan.
Malam ni badan tua ini terlalu penat dan nak rehat.
Opsss...makan ubat/supliment dulu. Tu kena ingat.
Orang tua macam ni lah....


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...