Tetamu yang sentiasa memeriahkan laman saya..TQ

Saturday, January 24, 2015

Nak jujur pun payah...

Nak isi minyak kereta.
Depan rumah jer pam stesyen tu.
Hbag pun tak bawak.
Lesen, hset dan duit rm50 utk isi minyak saja,
Cam biasa lh bayar dan tuang.
Aik, dah exit rm50 minyak masih mencurah masuk?
Tunggu dn tengok.
Dah jumlah rm100 baru diam.
Tak pasal2 penuh tangki nih.
Saya ke kaunter semula.
"Dik, akak bayar rm50 jer tadi, ni dah masuk sampai rm100.
Akak x bawa duit lebih dik, sekejap akak pulang ambik duit k"
Nak call suruh anak tolong hantar pun malas nak 'perang' .
Budak2 ni kalau kita nak cepat, baik buat sendiri.
Lagi pun dekat jer, 10 minit paling lama
Tapi yang buat saya tersentak dan sedikit malu pada pelanggan lain yg sedang nak buat pembayaran ialah ayat budak cashier di stesyen pam tu.
Patut ke dia pandang saya semacam dan cakap
" Makcik, kalau nak hutang dulu, tinggalkan ic di sini"
Ya Rabbi.....Saya bukan nak berhutang.
Saya cuma kesiankan dia , mana tau dia yag kena top up bila tutup accout x balance nanti.
Saya pun x nak minyak haram yg menggerakkan kereta saya di jalanraya.
Saya repot ni sbb nak bayar bukan nak lari dari buat bayaran.
Kalau saya belah macam tu saja pun boleh.
Tapi saya tak di didik oleh makayah untuk jadi pencuri.
Hadoiiii....
Tak pasal2 dimalukan depan orang.
Kalau ikut hati saya yang berbaka samseng kampung dusun ni nak saja saya cakap.
Awak nak ke tidak belen duit rm50 nih? Tak nak tak payah.....
Tapi bila tarik nafas dan minda menguasai hati,
Saya mengalah jer....
Nasib baik dia hari ni.
Nasib tak baik saya nampak nya.

1 comment:

cgYusof said...

dan nak sabar pun bukannya senang.....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...