Tetamu yang sentiasa memeriahkan laman saya..TQ

Tuesday, December 6, 2016

Awak membesar zaman mana?

Zaman dolu dolu...
Masa saya masih budak.
Masih sekolah rendah
Saya tak macam budak sekarang.
Dulu saya tau pergi sekolah bawak buku dan duit.
Balik sekolah terperap kat rumah
Mak tak bagi bermain di luar pagar,
Tak bagi bergaul dgn anak2 jiran.
Kalau nak sangat berkawan, curi2 keluar dari pagar rumah waktu mak tidur sebelum asar.
Kena cepat balik, sebelum mak terjaga.
Keluar curi2 walau hanya depan rumah.
Kadang tu rasa buang masa keluar.
Kita tercegat pamir diri sendiri tapi x ada orang nak berkawan pun.
Mereka main sesama mereka.
Saya cuba2 masuk geng.
Kadang2 berjaya,
Bila berjaya dpt turut serta main apa2 permainan yg mereka main tu seronok la
Mula la lupa diri, lupa tengok jam.
Tau tau org gaji datang heret tangan masuk balik dlm pagar.
Dalam penjara.
Dalam sangkar emas.
Dan bersedialah saya untuk mendengar tazkirah panjang lebar dari mak.
Anak2 saya lebih bernasib baik.
Saya tak melarang kalau pun mereka nak keluar berkawan dgn anak2 jiran.
Tapi masaalah nya...
Mereka tak nak keluar, anak2 jiran pun tak keluar.
Mereka dah ada kawan, duk dlm bilik pun ada kawan.
Depan tv ada kawan, di meja makan ada kawan.
Dulu mak bagi duit beli aiskrim.
La ni beli top up.
Dulu kawan di alam nyata
La ni kawan cyber.
Zaman sekarang jauh beza dari zaman saya dulu dulu.
Zaman mana yang best?
Zaman akan datang kah?

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...