Tetamu yang sentiasa memeriahkan laman saya..TQ

Sunday, February 18, 2024

Hari bodoh saya

Sungguhlaaaa....
Buat malu kompeni sajalah
Kalau tau macam ni tobat bersedia awal awal..
Hmmm...nak menangis ke nak ketawa tak tau laa.
Ceritanya gini..
Pertama kali jejak ke kuliah di masjid ni.
Atas ajakan kawan2 yg pernah kesini saya hadirkan diri juga.
Geng2 dari masjid lain pun ada yg hadir.
Ok, no problem, saya ikut jer.
Tau apa masaalahnya bila dah terconggok dalam sessi kuliah agama ni?
Masaalah besar.
Kitabnya.
Ya kitabnya
Bagi saya masaalah besar.
Jawi la awak!
Saya ni tak reti baca jawi
Merangkak rangkak.
Ustaz baca kat mana payah saya nak turuti
Nak cari ayat tu terkial kial kena eja semua satu2 baru jumpa.
Dah jumpa ayat yg ustaz duk ulas, rupanya ustaz dah ke muka surat lain..
Cari lagi
Eja lagi
Seperti budak baru nak masuk sekolah.
Dasat wehhhh!
Dalam byk2 masjid, kuliah agama yg saya pernah hadir, 
ni la pertama kali alami ke'butaan huruf'.
Masjid lain semua guna kitab rumi
Tapi tak apa, di sini saya gigih mencuba.

 Kawan saya tau saya x pandai jawi..Mereka gelak2 dah...
"Eh awak2, ke awak semua sengaja nak kenakan saya ni?  Awak semua dah tau kat sini kitab jawi tapi saja rahsiakan dari saya kan? "
Tak apa, ada ubi ada batas....

Sebenarnya saya seronok jer hadir walau x reti jawi..kuliah yg mantap. Ustaz pun jelas penerangan nya. Akan hadir lagi sambil polish jawi saya..I can do it! Tq Allah, ringankan kaki saya utk melangkah ke masjid ni. Alhamdullilah.

2 comments:

Suria Amanda said...

Alhamdulillah berpeluang join kuliah dimasjid..ONE FINE DAY SA nak join jugak..xpe merangkak jawi at least kat situ dh dapat pahala belajar dh

Granny Hani said...

Jom..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...